aan
derwijs met eenige vrucht gegeven
Ten slotte voegt de Raad van
van het gewijzigde reglement der Akademie
de uren van onderwijs, ten einde een
verdeeling der verschillende vakken.
'sGravenhageden 15den Maart 1863.
De Raad van Bestuur voornoemd
F. G. A. Gevers Deynoot, Voorzitter.
G. Keller Secretaris.
voorbeeldenterwijl de drie volgende klassen respectivelijk bestaan
uit 24, 40 en 39 jonge lieden.
Het bouwkundig onderwijs wordt aan 69 leerlingen verstrekt.
In het vorige jaar bedroeg dat aantal 56. De 13 bijgek omenen
hebben allen eerst een of meer jaren het onderwijs in het orna
ment-teekenen gevolgden uit de vorderingen der leerlingen is
het doelmatige van deze bepaling van den Raad van Bestuur
duidelijk merkbaar. De eerste klasse Bouwkunde telt thans 10
de tweede 16de derde 30 en de vierde 13 leerlingen.
Zijdie van dezen cursus gebruik maken of daartoe in de klasse
Ornament-teekenen worden opgeleid, zijn verpligt aan het onder
wijs in de technische wetenschappen deel te nemen. Sommigen
hebben daarin reeds zulke vorderingen gemaakt, dat de onder
wijzer in de natuur- en scheikunde eene klasse heeft kunnen
vormen, wie hij in zijn laboratorium de beginselen der praktische
scheikunde onderwijst. Die klasse bestaat uit 4 leerlingen. De
tweede telt er 13, de derde 12. Allen geven bewijs, met vrucht
van de physische lessen gebruik te maken.
De Beschrijvende Meetkunde, Doorzigtkunde enz., welke vakken
de eerste afdeeling vormen van het wiskundig onderwijs, worden
gedoceerd aan 24 jonge lieden. Bij den aanvang van dezen
cursus, die voor bijna allen nieuw was, heeft er eene splitsing
plaats gehad, ten gevolge waarvan de jonge lieden in tw'ee klassen
van 11 en 13 leerlingenzijn gescheiden.
In de eerste klasse der Élémentaire W iskunde ontvangen 47
in de tweede 32 jonge lieden onderwijs. Bij de toelating van
nieuwe leerlingen heeft men hendie een vak hadden gekozen
waarvoor kennis van de Wiskunde onontbeerlijk moet worden
geachtaan een examen onderworpenen de zoodanigendie van
het onderwijs op de lagere school weinig of geen partij hadden
getrokken, afgewezen. Langs dien weg kan het Akademisch on
en ook hooger opgevoerd worden.
Bestuur hierbij een exemplaar
en eene tabel van
overzigt te geven van de