tot het Gymnasium in de laagste klasse der beide afdeelingen
aanmeldden voor de laatste dezulke welke tot hoogere klassen
wenschen te worden toegelaten. Door de nieuwe Verordening
waren beide examens aan ons overgelatenen na den uitslag hoor
den wij de kreet van ongewone gestrengheid tegen ons opgaan.
Uitgelokt door de voordeelen die van uwe nieuwe Verordening
te wachten schenen wendden zich 40 aanstaande leerlingen tot
ons9 daarvan werden te zwak bevonden. De verhouding der
toegelatenen en afgewezenen liep niet zoo verre buiten de schreef,
welke vroeger het resultaat was bij de bijzondere commissieen
wij kunnen gerustelijk zeggen, dat wij veeleer te toegeeflijk dan
te streng geweest zijn. Enkele leerlingen, die, door ons toege
laten later bleken den gang der lessen niet te kunnen volgen
en om die reden door hunne ouders of voogden van het Gymna
sium zijn teruggenomen, hebben ons in die overtuiging bevestigd.
Wij hebbeneven als de vroegere commissie reden gehad om
den lagen toestand van het onderwijs waardoor de leerlingen tot
het Gymnasium wórden voorbereid te betreuren. Het is geen
verwijt, dat wij aan de veelzins verdienstelijke onderwijzers willen
doenhet is een gevolg van dien drangaan onzen tijd eigen
om reeds vruchten te willen plukken, waar het gewas zijne rijp
heid niet heeft bereikt. UEd. Achtb. hebben daarin door uwe
bepalingen omtrent den leeftijd der leerlingen trachten te voor
zien en wij gelooven in uwen geest te handelenwanneer wij
voor het vervolg geene grootere toegeeflijkheid beloven, maar daar
entegen met verscherpte strengheid dreigen. Daardoor vooral
meenen wij den verdienstelijken onderwijzers van de lagere school
in de hand te werkenwelke gaarne hunne leerlingen tot eenen
hoogeren trap van kennis wenschen op te voerenmaar daarbij
moeten zwichten voor den drang van leerlingen of zwakke ouders,
die in het Gymnasium geene instelling van verhoogd onderwijs
weten te waarderen maar het als eene toevlugt aanmerken, waar
door de langzamemaar zekere ontwikkeling der jeugd verhaast
wordt, en de leerlingen eene heilzame, maar strengere schooltucht
te spoediger ontwassen.
En om eens vooral de vraag af te doen over de eischendie
aan het onderwijs worden gesteld: wij hebben wij erkennen