r vergelijking van het programma over het afgeloopen schooljaar met vroegere staten mag die vermeerdering aanmerkelijk worden ge acht. De Woensdag-namiddagen werden voor het onderwijs be schikbaar gesteld en de lessen op Zaturdag met een uur vermeer derd. De belangstelling, waarmede elk der vakleeraars voor het zijne vervuld was, had ten gevolge, dat zij met regt meer huisse- lijke studie van hunne leerlingen vorderden en het huiswerk voor deze verzwaard werd. Het was ons geen onverwacht verschijnsel, dat zich al spoedig klagten van ouders en leerlingen deden ver nemen, om welke wij echter de proefneming niet meenden te mogen opgevenen zie de uitslag is in het voordeel van ons stelsel ge weest. De klagten zijn hoe langer hoe zeldzamer geworden en zijn geëindigd met geheel op te houden; de ijver der leerlingen, door de degelijkheid van het gegeven onderwijs in elk vak geprikkeld schijnt hun de huisselijke taak ligter te hebben gemaakt. Zoo in dit opzigt het programma over het geheel nagekomen is in andere opzigten bleken wijzigingen noodzakelijk. De leerlingen der hoogere klassen waren door het vroeger genoten onderwijs niet ver genoeg gevorderd om dat te verdragen hetwelk thans door het programma aan elke klasse was voorgeschreven. Vooral in de uit twee tot één vereenigde klasse (art. 62 der Verordening) deed zich die leemte gevoelende vatbaarheid en de vorderingen der leerlingen waren zeer ongelijk en slechts enkele der uit de vorige eerste klasse bevorderden waren gelukkig genoeg bedeeld om na eenige oefening gelijken tred te houden met de oudere leerlingen. Wij hadden die uitkomst voorzienen daarom aangedrongen om in bijzondere leeruren de achtergeblevenen op de hoogte der meer gevorderden te brengen. De leeraars hebben in dit opzigt onze wenschen niet begrepenwel hebben zij kosteloos eenige hunner uren buiten den schooltijd toegewijd aan het geven van bijzonder onderwijsmaar zij hebben dit gedaan ten voordeele dier jonge lieden, die bijzondere liefhebberij voor hun vak betoonden en in evenredigheid daartoe vorderingen gemaakt hadden. De zwakkeren voor wie het bijwerken het meeste noodig was, bleven achter liggen. Ofschoon de redenenwelke dit stelsel noodzakelijk maakten vooral den eersten cursus na de nieuwe organisatie betreffen en allengs met eiken nieuwen cursus minder zullen wordenis het

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1863 | | pagina 239