I
echter ons voornemen aan den eenmaal genomen maatregel vast
te houden en de uitvoering er van den leeraars ten dringendste
aan te bevelen. Thans doet het ons leed U te moeten berigten,
dat van de 19 in bovengenoemde klasse vereenigde leerlingen 8
bij het examen geene genoegzame waarborgen hebben gegeven om
tot eene hoogere bevorderd te mogen worden.
Het nieuwe programma vertoontbij vergelijking met het vroe
gere een groot verschil ten opzigte van het onderwijs aan klasse
A. Het groot gewigt wordt van den aanvang af op het Grieksch
gelegdwaarin in IA 7 leeruren worden toegewijd terwijl vroeger
het onderwijs in die taal eerst in IIA aanving. Het was namelijk
onze overtuiging, dat de gelijktijdige studie der beide talen de ont
wikkeling in beide bevorderdeterwijl de Grieksche taal ons geschikter
dan hare jongere zuster voorkwam om het klassieke taalgevoel bij
de jeugd te ontwikkelen en de logiek der taalkunde aan hun ver
stand in te prenten. Ook hier is de ondervinding in ons voordeel
geweest. Volgens de verklaring van den bestuurder, waren de
jongelieden thans aan het einde van den eersten cursusondanks
de uren, aan de studie van het Grieksch toegewijd, in het Latijn
even ver gevorderd als zij het anders omstreeks de helft van den
tweeden cursus waren. De hulpleeraar, aan wien dit onderwijs
aanbevolen is, heeft echter op de versterking van het Latijn aan
gedrongen, en wij wenschen hem te wille te zijn, door in IA in
plaats van vijf uren zes uren aan die taal toe te wijden.
Niettegenstaande deze versterking van het Latijn in de onderste
klasse hebben wij gemeend het onderwijs in het Grieksch met geen
enkel uur te mogen verminderen. Een krachtig onderwijs in die
taal van den aanvang af kon alleen tot het gevolg leidendat de
hoogte, welke wij in de 5de klasse wenschelijk en mogelijk achtten,
werd bereikt. Bij de vermindering van de klassen en alzoo der studie
jaren met eene, was het evenzeer noodig dat het onderwijs van het
Grieksch in alle klassen der eerste afdeelingzoo door keuze van
auteurs als door meer gezette oefening werd versterkt. Wij hebben
daarvan de beste vruchten gezienvooral had de derde klasse uit
stekende vorderingen gemaakt, en al gaf de hoogste klasse ons het
regt niet er zooveel van te verwachten als van die des vorigen jaars,
wij zijn gelukkig te kunnen verklarendat zij echter in vorderingen