I echter ons voornemen aan den eenmaal genomen maatregel vast te houden en de uitvoering er van den leeraars ten dringendste aan te bevelen. Thans doet het ons leed U te moeten berigten, dat van de 19 in bovengenoemde klasse vereenigde leerlingen 8 bij het examen geene genoegzame waarborgen hebben gegeven om tot eene hoogere bevorderd te mogen worden. Het nieuwe programma vertoontbij vergelijking met het vroe gere een groot verschil ten opzigte van het onderwijs aan klasse A. Het groot gewigt wordt van den aanvang af op het Grieksch gelegdwaarin in IA 7 leeruren worden toegewijd terwijl vroeger het onderwijs in die taal eerst in IIA aanving. Het was namelijk onze overtuiging, dat de gelijktijdige studie der beide talen de ont wikkeling in beide bevorderdeterwijl de Grieksche taal ons geschikter dan hare jongere zuster voorkwam om het klassieke taalgevoel bij de jeugd te ontwikkelen en de logiek der taalkunde aan hun ver stand in te prenten. Ook hier is de ondervinding in ons voordeel geweest. Volgens de verklaring van den bestuurder, waren de jongelieden thans aan het einde van den eersten cursusondanks de uren, aan de studie van het Grieksch toegewijd, in het Latijn even ver gevorderd als zij het anders omstreeks de helft van den tweeden cursus waren. De hulpleeraar, aan wien dit onderwijs aanbevolen is, heeft echter op de versterking van het Latijn aan gedrongen, en wij wenschen hem te wille te zijn, door in IA in plaats van vijf uren zes uren aan die taal toe te wijden. Niettegenstaande deze versterking van het Latijn in de onderste klasse hebben wij gemeend het onderwijs in het Grieksch met geen enkel uur te mogen verminderen. Een krachtig onderwijs in die taal van den aanvang af kon alleen tot het gevolg leidendat de hoogte, welke wij in de 5de klasse wenschelijk en mogelijk achtten, werd bereikt. Bij de vermindering van de klassen en alzoo der studie jaren met eene, was het evenzeer noodig dat het onderwijs van het Grieksch in alle klassen der eerste afdeelingzoo door keuze van auteurs als door meer gezette oefening werd versterkt. Wij hebben daarvan de beste vruchten gezienvooral had de derde klasse uit stekende vorderingen gemaakt, en al gaf de hoogste klasse ons het regt niet er zooveel van te verwachten als van die des vorigen jaars, wij zijn gelukkig te kunnen verklarendat zij echter in vorderingen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1863 | | pagina 240