bij de vorige weinig achterstond. Veel van dien gunstigen uitslag is te danken aan de bezielende leerwijze, waardoor zich de leeraar in dat vak onderscheidt, en de leerlust, door hem bij zijne leer lingen voor het Grieksch opgewekt, zou bijna ten nadeele van het Latijn komen, indien daartegen niet ernstig wordt gewaakt. Wij hebben bij de keuze der auteurs voor die taal ons inzonderheid tot dezulke bepaald, die bij erkende zuiverheid van stijl tevens het geschiktst waren om den leerlingen eenig denkbeeld te geven van het dagelijksch leven en de verstandige ontwikkeling der Romeinenvan hunne gebruiken en staatsinstellingenvan den rijkdom en gepast heid hunner uitdrukkingen voor de verschillende voorwerpen of ge dachten. Het pedestre Latijnzoo als dat bij opklimming uit de brieven van Cicerode comediën van Terentiusde satiren van Hora- tius kan geleerd wordenhebben wij inzonderheid voor de aanstaande akademieburgers het noodzakelijkst geacht. Wij weten dat deze onze voorkeuze tegenspraak heeft gevondenmaar de redenen kwamen ons niet duchtig genoeg voor om daarom van stelsel te veranderen en wij koesteren de verwachting, dat een volgend jaar dat stelsel door meer overtuigende bewijzen zal bevestigen. Het is genoeg gezegd om U te doen kennen dat de vorderingen der leerlingen in het Latijn ons niet zoo zeer hebben bevredigd als die in het Grieksch. Hier echter gaf inzonderheid de vierde klasse blijken van vaardig heid in het vertalen van Livius en Cirgilius. Zij is althans vol komen rijp om in het volgende jaar tot het peil van vorderingen te worden opgevoerd dat wij voor noodzakelijk houden. Ten opzigte der algemeene geschiedenis en aardrijkskunde zijn de eischen van het programma niet alle vervuld. De verdienstelijke leeraar vond de klassen over het geheel in die vakken kwalijk onder legd en veel tijds ging er voor hem verloren met het dicteren van de hoofdtrekkenwier kennis onmisbaar was. Van daar b. v. dat de 2de klasse A het niet tot den val van het Westersche Keizerrijk heeft kunnen brengen, en er alzoo eene gaping voor de geschiedenis van den Keizerstijd is overgebleven. Voor het volgende jaar beloven echter de resultaten beter te zullen zijnomdat thans geen tijd met dicteren zal verloren gaanen alle klassenop ééne nazich uit het leerboek van den onderwijzerdat ter perse istot de lessen zullen kunnen voorbereiden. Ook de aardrijkskunde, zoo

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1863 | | pagina 241