bij de vorige weinig achterstond. Veel van dien gunstigen uitslag
is te danken aan de bezielende leerwijze, waardoor zich de leeraar
in dat vak onderscheidt, en de leerlust, door hem bij zijne leer
lingen voor het Grieksch opgewekt, zou bijna ten nadeele van het
Latijn komen, indien daartegen niet ernstig wordt gewaakt.
Wij hebben bij de keuze der auteurs voor die taal ons inzonderheid
tot dezulke bepaald, die bij erkende zuiverheid van stijl tevens het
geschiktst waren om den leerlingen eenig denkbeeld te geven van het
dagelijksch leven en de verstandige ontwikkeling der Romeinenvan
hunne gebruiken en staatsinstellingenvan den rijkdom en gepast
heid hunner uitdrukkingen voor de verschillende voorwerpen of ge
dachten. Het pedestre Latijnzoo als dat bij opklimming uit de
brieven van Cicerode comediën van Terentiusde satiren van Hora-
tius kan geleerd wordenhebben wij inzonderheid voor de aanstaande
akademieburgers het noodzakelijkst geacht. Wij weten dat deze onze
voorkeuze tegenspraak heeft gevondenmaar de redenen kwamen
ons niet duchtig genoeg voor om daarom van stelsel te veranderen
en wij koesteren de verwachting, dat een volgend jaar dat stelsel
door meer overtuigende bewijzen zal bevestigen. Het is genoeg
gezegd om U te doen kennen dat de vorderingen der leerlingen in
het Latijn ons niet zoo zeer hebben bevredigd als die in het Grieksch.
Hier echter gaf inzonderheid de vierde klasse blijken van vaardig
heid in het vertalen van Livius en Cirgilius. Zij is althans vol
komen rijp om in het volgende jaar tot het peil van vorderingen
te worden opgevoerd dat wij voor noodzakelijk houden.
Ten opzigte der algemeene geschiedenis en aardrijkskunde zijn
de eischen van het programma niet alle vervuld. De verdienstelijke
leeraar vond de klassen over het geheel in die vakken kwalijk onder
legd en veel tijds ging er voor hem verloren met het dicteren van
de hoofdtrekkenwier kennis onmisbaar was. Van daar b. v. dat
de 2de klasse A het niet tot den val van het Westersche Keizerrijk
heeft kunnen brengen, en er alzoo eene gaping voor de geschiedenis
van den Keizerstijd is overgebleven. Voor het volgende jaar beloven
echter de resultaten beter te zullen zijnomdat thans geen tijd
met dicteren zal verloren gaanen alle klassenop ééne nazich
uit het leerboek van den onderwijzerdat ter perse istot de
lessen zullen kunnen voorbereiden. Ook de aardrijkskunde, zoo