i
beter deel
over
oude als staatkundige aardrijksbeschrijving, zullen een
ontvangen, daar de leeraar zich voorstelt die in zijne lessen
de algemeene geschiedenis in te weven.
In de vaderlandsche geschiedenis zijn de vorderingen der leer
lingen zeer voldoende. Zij leggen zich met ijver en voorliefde op
dit vak toe. De geschiedenis onzer staatkundige instellingen be
looft voor het toekomende jaar nog vruchtbaarder te zullen zijn
wanneer ook hier de leeraar zijne eigen handleiding, die ter perse
iszal ten grondslag leggen.
De beoefening der vaderlandsche taal en letteren had o. i. vrucht
baarder kunnen zijn. Wel wordt de spraakleer in de onderste klassen
naauwgezet onderwezen, maar het komt ons voor, dat in de toepas
sing op de lectuur onzer schrijversde aandacht der leerlingen te veel
op niet essentiële bijzonderheden wordt afgeleid en aan enkele schrij
vers eene al te onverdeelde studie wordt toegewijddie het moeije
lijk maakt om de leerlingen in den geheelen omvang onzer letter
kunde in te wijden of hunnen stijl in alle rigtingen te vormen.
Wij kunnen niet anders dan lof over hebben voor de leerlingen
en dank voor de leeraars om de vorderingen die wij in het Duitsch
en Engelsch hebben opgemerkt. Het onderwijs in die talen vangt
thansmet afwijking van hetgeen vroeger plaats had reeds in de
onderste klasse aan. De resultaten zijn voortreffelijk.
Wat het Fransch betreftde leeraar in het vak kon eerst twee
maanden na de opening van den cursus zijne lessen aanvangen. Onbe
kend met de behoeften onzer jeugd en den graad hunner ontwikkeling
vond de nieuwe onderwijzer bij zijne leerlingen niet die ontvangst
welke ook in het belang der schoollucht wenschelijk was. Wij voor
ons erkenden in den nieuwen docent een man van onmiskenbare
bekwaamheid, die met veel gedweeheid onze teregtwijzingen en opmer
kingen ter harte nam maar in zijne vroegere betrekking gewoon
aaneengeschakelde lezingen of voordragten voor zijne hoorders te
houdenkon hij zich moeijelijk voegen in de vormen van ons klassikaal
onderwijs. De vruchten zijn dus hier niet zoo vele en goede als wij ver
wacht haddenin allen gevalle heeft zich de invloed des nieuwen
leeraars in de uitspraak der taal door de leerlingen op eene gun
stige wijze doen gevoelen. Nadere bekendheid met den aard en
de behoeften zijner scholieren, zal, bij den goeden wil, waardoor