Bij de hervorming van
personeel versterkt met een
zich de onderwijzer kenmerkt, niet achterblijven. Een volgend jaar
zullen wij .wij hopen het met eenigen grondwelligt tot een
gunstiger rapport in staat zijn. Ons althans zal het niet aan den
lust ontbreken den onderwijzer ten beste te raden.
het Gymnasium werd het onderwijzend
hulponderwijzer in de wis- en natuur
kunde daardoor werd het mogelijk de lessen in die vakken meer
doeltreffend in te rigten. Dit onderwijs kan nu afzonderlijk aan
elk der beide jongste klassen van de twee afdeelingen.gegeven
wordenin plaats vanzoo als vroegeraan beiden te zamen in
eene les vereenigd. De onderwijzer kan nu reeds van den aanvang
af zijne lessen met het oog op de verschillende eindbestemming
der leerlingen inrigtenterwijl de verdeeling in twee klassen beter
gelegenheid geeft om de individuële ontwikkeling der jongelieden
gade te slaan en te bevorderen.
In de hoogere klassen der tweede afdeeling werd het getal leeruren
in de wis- en natuurkunde vermeerderd en kon dit onderwijs meer gron
dig gegeven worden. De uitkomsten dier verbeterde inrigting zijn niet
uitgebleven; bij het examen, aan het einde van het leerjaar door cura
toren gehoudenbleken in het algemeen de vorderingen in de wis- en
natuurkunde werkelijk te zijn toegenomenal de leerlingen der tweede
en derde klasse van de tweede afdeeling konden tot eene hoogere
klasse bevorderd worden; slechts drie leerlingen in de eerste of
laagste klasse werden daartoe niet in staat geoordeeld. Aan al de
leerlingen van de hoogste klasse dezer afdeeling kon een gunstig
getuigschrift volgens art. 57 der Verordening worden toegekend;
terwijl de examens, door die leerlingen afgelegd ter toelating tot
de akademiën te Breda en te Delft en tot de geneeskundige school
te 'Utrecht, door die toelating worden achtervolgd.
Er is eenige tijd kunnen afgezonderd worden voor het onderwijs
in het regtlijnig teekenen aan de beide hoogste klassen van de tweede
afdeeling. De leerlingen hebben daardoor den grond gelegd voor
eene oefening, allernoodigst voor hunne volgende bestemming, en
die het grondig verstaan der meetkundige waarheden zeer bevor
dert. De uitkomsten van dat onderwijs waren zeer voldoende.
Een meer uitvoerig onderwijs in de natuurkunde kon aan de beide
hoogste klassen van de twee afdeelingen gegeven worden. Door de