visclidoor Scheveningsche vaartuigen gevangenthans grooten- deels als droogvisch gebezigd worden. Voor de verzending van verschen visch van daar is er eens per dag te Rotterdam gelegen heid en wel over den Rijnspoorweg met de sneltrein van 1215. De visch moetom in tijds op den spoorweg te komenden vorigen avond te Scheveningen gekocht zijn en komt te laat in Duitsch- land, om vroeger dan den derden dag genuttigd te worden. Uit Embden komt door de regtstreeksche verbinding de visch langs den spoorweg vervoerd, levend te Keulen aan de markt. Zelfs Rotterdam krijgt nimmer den visch uit Scheveningen op denzelfden dag en Gelderland en Noordbrabant zijn bij de tegenwoordige inrigting der spoorwegdiensten geheel buiten bereik. Door Sche veningen in het bezit eener haven te stellen en die haven in onmiddelijke aanraking met het algemeen spoorwegnet te brengen, zullen deze nadeelen worden weggenomen en mag men zich vleijen, dat ook voor den verschen visch zich te Scheveningen eene markt zal vestigendie èn onze eigene provinciën èn een groot deel van het buitenland van dit gewilde artikel zal voorzien. Men behoort echter zich te haasten, wil men, voor het te laat is, de visscherij voor volslagen ondergang behoeden. Niet noemens- waardig is de opbrengst van de visscherij van garnalen langs het strand en met den zoogenaamden cingel naar botjes. Zij geschiedt met paarden en wagens door het voerwezen, waardoor insgelijks de visscherij van schelpen gedreven wordt. Deze neemt jaarlijks toe, daar het product door de eigenaars der kalkovens voor goe den prijs wordt opgekocht. Iedere wagenvracht van ongeveer 20 mudden brengt dooreen 3 op, het vervoer naar de losplaatsen aan het Kanaal daaronder begrepen. Reeds hierdoor alleen sticht het Kanaal groot nut. Het ware echter wenschelijk, dat het tot aan het eigenlijk gezegde dorp werd doorgetrokken, dat met wei nig kosten geschieden kan. Een ander betrekkelijk niet onaanzienlijk voordeel levert op de handeldie tegenwoordig in vijfvoeten of zeesterren mede door het voerwezen gedreven wordt. Vroeger wierp men de zeesterren, met de netten opgehaalddadelijk over boord. Thans hebben zij waarde verkregen als mestspecie voor de koolvelden van Rynebnrg. De beroepen, met de visscherij in verband staande, deelen in

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1863 | | pagina 297