hare welvaart of achteruitgang. Op de drie scheepstimmerwerven,
waarbij 36 arbeiders werkzaam waren, werden in den loop van
1863 dertien pinken van stapel gelaten en een gelijk getal op
stapel gezet. Op den 31sten December 1863 stondeneven als
op den 31sten December 1862, drie pinken op stapel. Vier pin
ken verongeluktenvan allen vond de geheele bemanning den
dood in de golven. Een dier vaartuigen aangedreven te Noord-
wijk bleef nogtans voor de vaart behouden.
Van de 126 pinken, die ter haringvangst uitgingen, was de
besomming zeer verschillend. Voor de gelukkigsten was zij om
streeks ƒ6000 voor anderen daalde zij tot niet boven de 700.
Opmerkelijk daarbij mag het geacht wordendat de mindere
vangst voornamelijk schijnt te moeten worden toegeschreven aan
het volharden bij het gebruik van uit de hand gebreide netten
naar het oude systeem. Hoe meer men machinale katoenen net
ten bezigde des te grooter was de vangst.
De taanderijen bleven acht in getal. De ervaring heeft geleerd
dat het aanwenden van cachou verre is aan te prijzen boven
eikenschors en het veelvuldig tanen het beste preservatief voor de
netten is, zoodat er meer getaand wordt dan vroeger, hetgeen
den bloei dezer nijverheid bevordert. In de taanderij van den
Heer Maas werd de proef genomen om op de getaande netten
de koolteer toe te passenwaarvoor het werktuig in de fabriek
van de Heeren L. J. Enthoven en Comp. vervaardigd werd. De
uitkomsten voldeden zeer en men belooft zich van deze verbetering
veel voordeel voor de visscherij.
De droogerijen en rookerijen van visch werden door de lage
prijzen, die aan de kooplieden belangrijke verliezen berokkenden,
gedrukt. De ankersmederijen en blokmakerijen verkeeren sinds
drie jaren in denzelfden toestanddaar de vloot niet noemens-
waardig vergroot is. De mandenmakerijen daarentegen bloeijen.
Wel heeft de reederijten gevolge van moeijelijkheden met de
leveranciers gerezen, moeten besluiten de voor de visscherij be-
noodigde manden voor eigen rekening te laten vervaardigen en
dit met goed gevolg gedaandoch de ongelooflijke hoeveelheid
manden, die uit Tiet JTestland voor het vervoer van producten
naar Engeland gevraagd wordt, hield de mandenmakerijen niette-