57 en e. Het eenige wat wij omtrent de vaarten in de Gemeente te vermelden hebben isdat zijnamelijk de Delftsche vaart en het Kanaal, behoorlijk schoon gehouden en voort durend gediept werdenzoodat ze voor de scheepvaart welke daarin plaats vindt, zeer geschikt waren. Het Kanaal is nog verlengd met 53.5 strekkende ellen en werd daarna bij de losplaats over eene lengte van 220 ellen met zeven ellen verbreed, het een en ander met de bedoeling om deze aanlegplaats voor het vervoer van en naar Scheveningen meer en meer gemakkelijk en bruikbaar te maken. Onder deze rubriek ook de bruggen behandelende moeten wij al dadelijk de vernieuwing vermelden van de Scheveningsche brug: een werk dat zoowel om zijn om vang als om de eigenaardige bezwaren, welke het ople verde, belangrijk mag heeten. De brug werd verwijd en verbreed, de toegangen daarhenen werden verbeterd en o. a.door het afbreken van het aldaar aanwezige huis van de Gemeenteverruimdde waterleiding van den Vijver werd verlegd en bevestigd en aan het geheel gaf men een beter aanziendit alles had plaats in den kor ten tijd van zes weken en werd uitgevoerd op eene wijze, die den aannemer tot eer verstrekt. met Waalmoppen eene oppervlakte van 3700 vierk. ellen IJsselsteen 900 4000 terwijl met den uitkomenden steen eene oppervlakte verstraal werd van ruim 7500 Totaal .12100 Op de wegen werden overigens verwerkt 10,770 mud den schelpen en 100 kub. ellen grind. RIVIEREN KANALEN EN VAARTEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1863 | | pagina 63