gewend waren ons te onderwerpen. Doch van verloopen der leer
lingen, zoo als dit jaar in de eerste afdeeling plaats greep, had
den wij nog geen voorbeeld. Een goed leerling van klasse IV A,
zoo wij meen en
omstreeks February dezes jaars
voor de studie der letteren bestemdverzocht
een beroemd hoogleeraar de proef
te nemen van zijne vorderingen. De uitspraak des hoogleeraars
was, dat de leerling nog anderhalf jaar ernstige oefening in het
Grieksch noodig hadeer hij met zekerheid van goede vrucht de
akademische lessen kon bezoeken. De naaste gevolgtrekking had
deze moeten zijndat onze beschouwingen juist waren en dat de
leerling volkomen op die hoogte was, waarop hij volgens het plan
onzer lessen zijn moest. Maar in plaats van die gevolgtrekking
maakte men eene anderenamelijk dat ons stelsel van ontwik
keling niet deugdeomdat de leerlingen gewoonlijk eerst op hun
nen tijd en niet vroeger tot die rijpheid kwamenwelke het aka-
demisch onderwijs vorderde. De leerling werd van het Gymnasium
afgenomen, en aan bijzonder onderwijs overgeleverd. Het gegeven
voorbeeld werd door een ander voorbeeld van gelijke bevooroor
deeldheid gevolgd en werkte op de geheele klasse zoo demorali
serend dat zij in dezen cursus bij lange na niet leverde wat zij
in dien des vorigen jaars scheen te beloven. Herstel ware er
mogelijk geweest, indien de gemoedelijke gestrengheid des be
doelden hoogleeraars door zijne ambtgenooten ware ondersteund
maar eerlang verbreidde zich het geruchtdat men bij de admissie-
examens aan de hoogescliolen besloten had het smalle pad van
vroeger in een breeden straatweg en de enge poort in eene ruime
barrière te herscheppen. Wat wij niet hadden kunnen verwachten,
is gebeurd en er zijn als studenten jongelieden toegelatenzoo
weinig ontwikkelddat wij niet begrijpen tot welke laagte het
akademisch onderwijs zal moeten afdalenom voor zulken nuttig
te zijn. Dat onze IVde klasse, waarin over het geheel een goede
kern lag, maar de rijpheid nog gemist werd, van dien vrijbrief
gebruik maakte, kon ons niet langer bevreemden. In den aan
staanden cursus zal V A slechts twee leerlingen bevatten.
Zoo wij ten deze vrij en onbewimpeld aan UEdelAchtb. onze
meerling uitdrukken, het is omdat ons oog met bekommering een
stand van zaken gadeslaatwelke tot slooping van het voorbe-