meestal de schors te hard om tot de gevaarlijke kern door te drin
gen. Wij hebben derhalve ook nu niet geaarzeld, dien schrijver,
voor de kennis van het Attisch spraakgebruik en van het leven
der Atheners zoo onontbeerlijk, op ons programma te handhaven.
Zoo de standwaarop het onderwijs in het Grieksch in de
hoogere klassen gebragt werdeere doet aan den leeraar wiens
vertrek wij betreuren het is ons aangenaam melding te kunnen
maken van de vorderingen over het geheel door klasse III A
gemaakt. Het was den heer van Herwerden aangenaam meer
malen zijne hulde te brengen aan zijnen hulpleeraar Dr. II. Mülder
voor de uitstekende en degelijke grondslagen door dezen gelegd
waarop het hem vergund was met zoo goed gevolg voort te bouwen.
Eerst bij deze klasse konden de vruchten van het onderwijs van
dien hulpleeraar in hare waarde worden gekend en curatoren
aarzelen geen oogenblik zich met den lof, door den heer van
Herwerden aan zijnen medearbeider geschonken, te vereenigen.
Dezelfde reden moest ons aanleiding geven aan het onderwijs
in het Latijn in klasse III A, gelijke eischen te doen; maar wij
moeten het erkennente dien opzigte vonden wij ons in die
klassezoowel als in de hoogereminder bevredigd. Terentius
en Horatius werden nog liet vaardigst gelezen en verstaanvoor
de prozaschrijvers voor Caesar en Ciceroscheen bij de jonge
lieden de zin te ontbreken en daarom waren welligt de vertalings-
proeven welke wij hoorden minder gelukkig. Toch blijft het
onze ineeningdat het verstrekt onderwijs van het Grieksch het
onderwijs in het Latijn ondersteunt en het laatste geene schade
behoeft te lijden om het eerste. Misschien kan eene wijziging in
de methode van den leeraardie gedurende vele jaren aan eene
orde van zaken gewend waswaarbij het Latijn meer op zich zelf
stond waarbij het onderwijs in beide talen geen eenparigen tred
hield veel bijdragen tot eenen beteren uitslag. In allen gevalle
beloven wij UEdelAchtb. in den volgenden cursus een ernstig
toezigt op dit vak te zullen houden en alles aan te wenden
waardoor wij van betere vruchten kunnen verzekerd zijn.
Zeer kennelijke vorderingen hebben wij te constateren in de
Geschiedenis en Aardrijkskunde. De kundige leeraar in het ge
noemde vak had de door hem toegezegde taak grootendeels afge-