werkt en twee gedeelten van zijn Overzigt van de Algemeene
Geschiedenis, de Oude Geschiedenis en die der Middeleeuwen
konden zijnen leerlingen gedrukt in handen worden gegeven.
Geene kostbare oogenblikken gingen op die wijze met dicteren
verlorenen de leeraar won tijdom hetgeen in zijn Overzigt
vervat was nader te verklaren en uit te breiden. De leergierigheid
der leerlingen is in gelijke mate toegenomen en wij achten dit te
schooner loon voor Dr. van Oobdt, omdat geen leeraar zich met
meer ijver de belangen zijner kweekelingen in het hem toever
trouwde vak van onderwijs aantrekt dan hij. Wij achten ons tot
die getuigenis onzer volkomene tevredenheid te eer verpligt, omdat
de naauwgezetheid diens leeraars hem ten onregte dwingt met zich
zelven onvoldaan te zijn. Bij den achterstand van vorige jaren
die ditmaal in te halen vielbij het aantal lessen dat in andere
vakken voor de leerlingen bestemd isachten wij het ónmogelijk
meer te bereiken dan in dezen cursus bereikt is. Al moge hier
en daar niet aan den omvang, in bet Programma geraamdvol
daan zijnde inhoud van het onderwijs was te degelijker en
inhoud en omvang zullen voorzeker in den aanstaanden cursus
hand aan hand kunnen gaan, wanneer het den leeraar gelukken
zal, zoo als hij zich voorstelt, nog met het einde van dit jaar
den hoogeren klassen het derde gedeelte van zijn Overzigt in
handen te geven.
Te dezer gelegenheid kunnen wij ons niet weerhouden de meeste
goedkeuring te schenken aan hetgeen wij bij het examen omtrent
de vorderingen der vierde klasse van beide afdeelingen in de
aardrijksbeschrijving van Nederlandsch Indie vernamen. De
jongelieden toonden eene levendige belangstelling in dit onder
werp en de bulpleeraar in het Hollandsch en de vaderlandsche
geschiedenis met dit onderwijs belastDr. J. ten Brink vol
deed aan hunne behoeften door eene veelomvattende en bezielde
voordragt.
Over het onderwijs in de Vaderlandsche Geschiedenis leggen
wij eene even gunstige getuigenis als in het vorige jaar af.
Het onderwijs in de geschiedenis onzer Staatsinstellingen was
bevredigend. Het andere gedeelte werd door den leeraar monde
ling of naar dictie behandeldhet latere volgens Visserino’s