r-
vrucht als onderwijzer hier op te treden,
man
ginselen van taalwoordenkeuze en woordschikking zijnen leerlingen
in te scherpen en hen door taal- en stijloefeningen tot die hoogte
te brengen welke hun voor het vervolg onmisbaar en het ken
merk eener degelijke en nationale beschaving is.
De vorderingen in het Fransch hebben in dezen cursus veel te
wensehen overgelatenten gevolge van het misverstand tusschen
den leeraar en de leerlingen, waarbij de onwil en nu en dan de
moedwil van dezen over ongepaste toegefelijkheid van genen had
gezegevierd. Ofschoon uit eene enkele mislukte proefneming geene
algemeene gevolgtrekking mag worden afgeleidzijn wijnadat
de heer Gellion Danglar zijn ontslag had genomen, teruggeko
men van het stelsel aan een Franschman, midden uit zijn land
en midden uit den kring der letterkundige beweging aldaar opge
roepenhet onderwijs onzer jeugd toe tc vertrouwen. Wij hebben
bij de voordragt, welke wij UEd.Achtb. deden en die de eer
genoot door UEd.Achtb. te worden goedgekeurd, wel omgezien
naar een geboren Franschman, maar tevens naar zulk eenendie,
door een verkeer van meerdere jaren in ons vaderlandmet den
stand onzer beschavingmet onze zedenmet de behoeften onzer
jeugd, met onze taal zelfs genoegzaam vertrouwd was, orn met
Wij meenen zulk een
in den heer Chatelain sedert 18 jaren docent aan het
Gymnasium van Amsterdam, te hebben gevonden en in het ver
trouwen UEd.Achtb. aan het einde van den volgenden cursus
een gunstiger uitkomst te kunnen berigtenstappen wij van dit
eenigermate pijnlijk onderwerp af.
De vorderingen daarentegen in het Engelsch en Duitsch, waren
even bevredigend als het vorige jaar en steken gunstig af bij die
van vroegere jaren. Met ijver en lust, dank zij de bekwaamheid
onzer leeraars, werden die talen door de leerlingen beoefend het
programma was niet alleen volkomen vervuld maar de leeraar in
het Engelsch had zelfs aanleiding om op twee klassen eene moeije
lijker lectuur voor te stellen dan waarop hij aanvankelijk de
vatbaarheid der leerlingen had berekend.
Het onderwijs in de wis- en natuurkunde in de beide afdee-
lingen van het Gymnasium werd over het algemeen in denzelf-
den geest gegeven als in den vorigen cursus. Wel hadden wij