gehoopt liet onderwijs in de natuurkunde te kunnen uitbreiden en
geleidelijk op de hoogte te brengen door de Wet op het Middel
baar onderwijs voorgesclireven reden waarom wij de benoeming
van een zesden hulpleeraar hadden uitgelokt, doch na slechts
weinig maanden loffelijk zijne dienst te hebben waargenomen
werd de Heer Bellaar Spruijt door eene oogziekte getroffen,
zoo ernstigdat hij tot herstel daarvan het onderwijs tijdelijk
moest laten varen. Hoewel in die ontstentenis zoo veel mogelijk
door de overige onderwijzers in de wiskundige vakken met den
meesten ijver werd voorzien had deze omstandigheid echter na-
deeligen invloed op de lessen in een vakgedeeltelijk nog nieuw
aan dit Gymnasium. Het onderwijs heeft dan ook ditmaal nog
niet de verlangde uitkomsten opgeleverd er bestaat evenwel ge
grond vooruitzigt dat de Heer Bellaar Spruijt bij den aanvang
van den volgenden cursus zijne lessen zal kunnen hervatten en
zoo wij hopen ongestoord voortzetten.
Het onderwijs in de natuurkundige wetenschappen, vroeger niet
in die uitgebreidheid aan het Gymnasium gegeven als thans na de
hervorming dezer instelling het geval ismoet nog in beter ver
band gebragt worden met het wiskunstig onderwijs. Dit kan
echter niet dan langzamerhand geschiedenal naarmate de onder
vinding ons hierin het bereikbare van het onbereikbare doet on
derscheiden. De moeijelijkheid om dit verband te verkrijgen
wordt nog verhoogd door de omstandigheid dat het doelwaar
toe de leerlingen de tweede afdeeling van het Gymnasium bezoe
ken niet voor allen hetzelfde is. Terwijl sommigenbestemd
voor de Rijks militaire scholen en dergelijke inrigtingen niet zoo
zeer behoefte hebben aan uitgebreide kennismaar veeleer aan
een zeer grondig verstand der beginselenom later daarop voort
te bouwenworden anderen daarentegen opgeleid ombij het
verlaten van het Gymnasiumhet geleerde in beoefening te bren
gen. Zij hebben behoefte aan de meer uitgebreide kennis in de
wis- en natuurkundezoo als die voor de hoogere burgerscholen
is voorgeschreven. Wij moesten alzoo in de regeling der lessen
een middenweg volgen die niet gemakkelijk was af te bakenen.
De meest krachtige pogingen van onzen verdienstelijken Bestuur-
der-Plaatsvervanger, meer bijzonder met de leiding van dit onder-