onderwijs in de HoogduitscheFransche
die verbeteringen, zoodat aan het door den Districts-Schoolopziener
geopperde denkbeeld niet kon voldaan worden.
De Plaatselijke Schoolcommissie verwijst bij deze naar de vorige
Verslagenwegens hetgeen tegen het gebouw der Gemeente-
armenschool op het Kortenbosch is aan te merken. Met meer
nadruk evenwel moet zij wijzen op de gebreken der Burgerschool
op het Kerkplein. De lokalen dier school zijn klein, benaauwd en
donker; het gevolg van het laatste is, dat in de wintermaanden
de school in het achterste vertrek vóór den bepaalden tijd, bij ge
brek van licht moet eindigen. Dit lokaal is gemakkelijk te ver-
grooten door de achterliggende keuken er bij te trekkenen in
plaats van den tusschenmuur een of meer pilaren te stellen. Ver
der zouden in al de vertrekken, in plaats van het behangsel, de
muren wit gepleisterd kunnen worden. In het bijzonder zou men
wenschen aan de straatzijde zonneblinden aangebragt te zien, daar
gedurende den zomer van 1865, vele kinderen door de benaauwde
lucht in die voorkamer ongesteld zijn geworden.
De nieuwe school voor minvermogenden te Scheveningen voldoet
goed aan de behoeftedoor het bouwen van die school is eene
groote verbetering aangebragt.
Is de klagt tegen de bijzondere school van den Heer J. O. Vrind
steeds dezelfdedaarentegen is die tegen de school van Mejufvrouw
S. van Lier opgeheven, daar zij deze naar een ruimer en ge
schikter lokaal heeft overgebragt.
Door Zijne Majesteit den Koning zijn in 1865 geene vergun
ningen verleend aan personente Grawnhage verblijf houdende
om hier te lande onderwijs te geven.
De verklaring, bedoeld bij art. 37, lett. C, der Wet van den
13den Augustus 1857 (Staatsblad n°. 1Ü3), is afgegeven aan:
Gerard Matthijs Fbasken hulponderwijzer
Henricus Franciscos Teorlings, hulponderwijzer;
Christiaan Augustinus Stans, hulponderwijzer;
Coenraad Nicolaas Klausz, hoofdonderwijzer, hebbende toe
lating tot het geven van
en Engelsche talen;
Maria Elizabeth van Pommeren, hoofdonderwijzeresseheb
bende toelating tot het geven van onderwijs in de Fransche, En
gelsche en Hoogduitsche talen