leeraars in dezelfde vakken uitspreken omtrent de geschiktheid
der jonge lieden voor het volgen van hun onderwijs. In hoe
verre dit verschil van inzigt aan het gekozen standpunt van eiken
leeraar is te wijten, die dan zijn subjectief gevoelen voor onbe-
driegelijken maatstaf houdt, of de reeds verkregen ontwikkeling
van den hoorder zich beter aansluit aan de vorming in onze
school, of vlugheid van bevatting niet soms misleidt, zijn zoo
vele vragen die wij niet beslissen. Wij vermelden dit feit niet
alleen als trouwe berigtgeversdoch ook en vooral, omdat bij de
bevordering en belooning der kweekelingen deze beschouwing van
overwegenden invloed kan zijn. Het programma voor de lessen
aan het gymnasium (schooljaar 1864/5afdeeling B) werd met
deze 48 leerlingen tot de maand Julij 1865 in alle opzigten
nageleefd. De overgangs-examens werden gehouden op 15, 16
en 17 dier maand, (in tegenwoordigheid van den Heer inspecteur
van het middelbaar onderwijs) met dezen uitslag, dat van de 18
leerlingen der eerste klasse16 tot de tweede werden bevorderd
(aan 5 hunner werden prijzen toegekend, aan 3 getuigschriften);
van de 9 leerlingen der tweede klasse werden 8 naar de derde
bevorderd, (2 van dezen verkregen prijzen, en 4 getuigschriften).
Van de 11 leerlingen uit de derde klasse werden 7 tot de vierde
klasse bevorderd(aan 3 van hen werden prijzenaan 2 getuig
schriften verleend). Uit de vierde klasse konden 6 leerlingen tot
de nieuwe vijfde klasse worden bevorderd, (2 met prijzen voor
goed gedrag, en bewezen kundigheden in de meesten der beoefende
leervakken 1 met een getuigschrift voor gebleken vorderingen in
enkele speciale deelen). Als wij zeggendat bet programma in
alle opzigten is nageleefd, moeten wij een voorbehoud maken,
wat de volgorde en rangregeling van enkele aangekondigde uren
betreft. Aan de bekwaamheid onzer leeraars werd namelijk ge
stadig en van verschillende zijden hulde gedaandoor hen te
roepen in de veelvuldige commission van examinatoren, die het
vorig jaar, zoo hier als elders, bijeenkwamen. Hoe gewenscht
en eervol die onderscheiding ook zijwas echter geregelde voor
ziening in de openvallende lessen door beurtverwisseling niet altoos
zonder bezwaarzoodat wij onsin het belang van het onderwijs
aan de lloogere Burgerschoolverpligt vonden den heer Inspecteur