meer dan gewone inspanning en vorderingen. Jn de nieuwere
talen was de bedrevenheid in het Duitsch en Engelsch wat aan
de leden-examinatoren meest in ’t oog viel: de jongelieden drukten
zich vaardig, juist, soms zelfs met keurigheid uit, en vertaalden
zonder aarzelen en voor de vuist de aangewezen plaatsen, wel is waar
van auteurs met wie zij gemeenzaam warendoch uit onbehandelde
gedeelten. Hunne vorderingen in geschiedenisgrieksche fabel
kunde en godenleer legden een even gunstig getuigenis af voor
het veelzijdig en diepgaand onderwijs van Dr. van Oost, als van
wel besteden tijd van den kant der hoorders: zij zullen waardige
opvolgers zijn van de onlangs gepromoveerdendie hen in de
hoogste klasse zijn voorgegaan. De hoofdvakken Grieksch en Latijn
bleven bij voorkeur de aandacht trekken. Ten aanzien van twee
der leerlingen rees aanvankelijk eenige twijfelof bevordering ge
raden was, uithoofde van achterlijkheid in de Grieksche taalkunde;
evenwel met het oog op den overgangstoestandwaarin liet Gym
nasium verkeert, en op hunne vorderingen in andere opzigten,
besloot de Commissie ook hen tot de, hoogere klasse toe te laten.
De eigenaardige moeijelijkhedenwaarmede de beoefenaar dar
latijnsche letterkunde te worstelen heeftbleken ons ook dit jaar
op de hoogere klassen door leeraar en leerling nog niet genoeg
overwonnen. Met de dichters kon men vrij goed teregt, doch
geschiedschrijvers werden slecht verstaanen op dit gebied scheen
men noch zich te huis te gevoelen, noch het te zijn. Wij zullen
in den volgenden cursus op nieuw onze beste pogingen aanwen
den, om in dit opzigt verbetering te verkrijgen. De lessen in de
Nederduitsche taal- en letterkunde droegen het kenmerk der in-
rigting, en waren dus meer berekend op vorming van geest,
veredeling van den smaakopmerking van fijnere schakeringen
b. v. in het ongewoon gebruik van zeer gewone woordendan
wel op de streng grammaticale methode gegrond. Opstellen en
stijloefeningen in het Hollandsch, zullen, naar wij vertrouwen,
de leemten aanvullendie nog hier en daar bleken te bestaan
voor het Duitsch hebben wij van dit middel ter beschaving en
ontwikkeling de beste resultaten kunnen opmerken.
In de 3de klasse vonden wij een drietal leerlingenomtrent
wier promotie de adviesen der leeraars zeer uiteen liepenen die