Bij de jongere klassen waren de lessen in de natuurlijke historie aanvankelijk vruchtbaarder, en mogen wij met grond verwachten, dat voor het vervolg het onderwijs in de natuurwetenschap dienst baar zal zijn om de jongelingen een helder begrip te geven van de stoffelijke wereld en daarin voorkomende verschijnselen, begrip pen die niet langer bij den beschaafden man mogen uitblijven. Het groote probleem om onder verschillende voorgangers met verschil en verscheidenheid van gaven eene zekere eenheid en eenparigheid te behouden in het onderwijs wordt bestendig door ons in gedachten gehouden en wij meenen tot de oplossing eenige schreden genaderd te zijn. De lezing der klassieke auteurs en van moderne schrijversmethode en behandeling der geschiedenis grondige beoefening der oude talen en litteratuur moeten evenzeer worden dienstbaar gemaakt aan die hoogere vorming. Dit eigen aardig kenmerkook door bekwame mannen niet altijd juist opgevat, moetvoor het welslagen van het later akademisch onderwijs reeds bij het inscherpen der beginselen aan de hoorders worden ingeprent; eens ingedrukt, gaat het karakter, de stempel van die rigting onder de studiën van rijper leeftijd zelden geheel verloren, maar niet ligt worden ze verkregen, wanneer jeugdige vatbaarheid daarop niet opmerkzaam gemaaktdaarheen niet gewezen is. Bij het toekennen van prijzen en getuigschriftenhebben wij ook ditmaal het beginsel van spaarzame uitdeeling in acht geno en tot leiddraad denzelfden maatstaf van beoordeelingals sinds 2 jaren gevolgd. Onze uitspraak was gegrond op het resultaat van 1°. de maandelijksche en driemaandelijksche statenwaarin de bevinding der leeraars zich afspiegelt 2°. ons eigen gevoelenen de ervaringopgedaan bij onze bezoeken en ondervragingenin het afgeloopen jaar 3". den uitslag van het gehouden examen. Wij mogen tot onze voldoening vermeldendat geen noemens- waardig verschil tusschen de leden der Commissie onderlingnoch van dezen met de meening der leeraarsomtrent de aanspraken en verdiensten der jongelingenheeft bestaan terwijl door de grondslagen van ons oordeel alle zweem van partijdige voorkeur of onbillijke begunstiging was uitgesloten. Ongetwijfeld waren in alle klassen leerlingen, die bij de weelderige mildheid van vroegere

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1865 | | pagina 259