Bij de jongere klassen waren de lessen in de natuurlijke historie
aanvankelijk vruchtbaarder, en mogen wij met grond verwachten,
dat voor het vervolg het onderwijs in de natuurwetenschap dienst
baar zal zijn om de jongelingen een helder begrip te geven van
de stoffelijke wereld en daarin voorkomende verschijnselen, begrip
pen die niet langer bij den beschaafden man mogen uitblijven.
Het groote probleem om onder verschillende voorgangers met
verschil en verscheidenheid van gaven eene zekere eenheid en
eenparigheid te behouden in het onderwijs wordt bestendig door
ons in gedachten gehouden en wij meenen tot de oplossing eenige
schreden genaderd te zijn. De lezing der klassieke auteurs en
van moderne schrijversmethode en behandeling der geschiedenis
grondige beoefening der oude talen en litteratuur moeten evenzeer
worden dienstbaar gemaakt aan die hoogere vorming. Dit eigen
aardig kenmerkook door bekwame mannen niet altijd juist opgevat,
moetvoor het welslagen van het later akademisch onderwijs
reeds bij het inscherpen der beginselen aan de hoorders worden
ingeprent; eens ingedrukt, gaat het karakter, de stempel van die
rigting onder de studiën van rijper leeftijd zelden geheel verloren,
maar niet ligt worden ze verkregen, wanneer jeugdige vatbaarheid
daarop niet opmerkzaam gemaaktdaarheen niet gewezen is.
Bij het toekennen van prijzen en getuigschriftenhebben wij
ook ditmaal het beginsel van spaarzame uitdeeling in acht geno
en tot leiddraad denzelfden maatstaf van beoordeelingals sinds
2 jaren gevolgd. Onze uitspraak was gegrond op het resultaat
van 1°. de maandelijksche en driemaandelijksche statenwaarin
de bevinding der leeraars zich afspiegelt
2°. ons eigen gevoelenen de ervaringopgedaan bij onze
bezoeken en ondervragingenin het afgeloopen jaar
3". den uitslag van het gehouden examen.
Wij mogen tot onze voldoening vermeldendat geen noemens-
waardig verschil tusschen de leden der Commissie onderlingnoch
van dezen met de meening der leeraarsomtrent de aanspraken
en verdiensten der jongelingenheeft bestaan terwijl door de
grondslagen van ons oordeel alle zweem van partijdige voorkeur
of onbillijke begunstiging was uitgesloten. Ongetwijfeld waren in
alle klassen leerlingen, die bij de weelderige mildheid van vroegere