dachten gehouden
schikking van
leerlingen aan
het onderwijs kunnen plukken.
Zeer nadeeligen invloed op de resultaten
Muzijkschool heeft sedert jaren de omstandigheid uitgeoefenddat
instrument beoefend te
hun brood als muzijkant
dat geene
van
van het onderwijs der
vele leerlingen, na een paar jaren een
hebbende school geheel verlieten om
te gaan zoekenterwijl anderen nog tijdens hun verblijf aan de
school lessen in de stad begonnen te geven of zich bij orchesten
of militaire muzijkcorpsen engageerdenten gevolge waarvan zij
de klassen niet meer geregeld konden bezoeken en tijd en lust
voor eigen oefening verloren. In het eerste, moeijelijk geheel te
verhelpen kwaad, zou welligt eenigzins kunnen worden voorzien
door te bepalen dat de leerlingen voor minstens zes jaren aan de
school moeten worden verbondenhet tweede zou te weren zijn
door eene gestrenge verbodsbepaling onder bedreiging met weg
zending van de school.
Met het oog op deze verbeteringen werd het sedert 1839 in
werking zijnde reglement aan eene herziening onderworpen en
werden daarin tevens ten aanzien van andere punten van minder
gewigt wijzigingen en aanvullingen gebragt, waarvan de onder
vinding de wenschelijkheid had doen kennen. Het alzoo ontwor
pen nieuwe reglement werd den 19den Junij des vorigen jaars
met eene uitvoerige memorie van toelichting aan Uwer Excel-
lentie’s ambtsvoorganger voorgelegddie zich in het algemeen
met de strekking daarvan en met de voorgestelde verbeteringen
vereenigde, maar op sommige punten nog nadere wijziging nood
zakelijk oordeelde. Hierover werd eene verdere wisseling van ge
en het nieuwe reglement bij Ministeriële be
den lldeu December jl. goedgekeurd en gearresteerd.
Gelijktijdig met het ontwerp van dat reglement waren aan den
Minister voorstellen gedaan omtrent de aanvulling van het onder
wijzend personeel en eene nieuwe regeling en verdeeling van het
onderwijs, noodzakelijk geworden door het overlijden van den
Evenzoo zou in eene betere inrigting van en in grootere ge
strengheid bij het jaarlijksch examen een waarborg gezocht moeten
wordendat geene bevordering tot hoogere klassen anders dan
bij werkelijk gebleken geschiktheid plaats hebbeen
de school blijven dan die in de daad vruchten