der herstelden 81,66 procent der behandelden. In het verslag van
’t genoemde Weener ziekenhuis wordt de gemiddelde sterfte over
tien jaren opgegeven als 13,8 procent en het gemiddelde genezings-
procent als 71,6. Onze verhouding is gunstiger.
Het hoofddoel van het Gasthuis is eene goedespoedige en goed-
koope genezing van zieken. Aan dit doel moeten de resultaten
getoetst worden. De boven opgegeven cijfers toonen aan dat wij
dien toets kunnen doorstaan.
Het meest vermeldingswaardige in de geneeskundige dienst van
het afgeloopen jaar is de cholera-epidemie. Van den Zlsten April
tot den 13den September zijn 148 cholera-lijders in het Gasthuis
verpleegd. De resultaten die hier van de behandeling dezer ziekte
verkregen zijn, moeten ongunstig genoemd worden, wanneer men
deze vergelijkt met het sterftecijfer, verkregen van de behandeling
dezer ziekte buiten het Gasthuis. De reden hiervan ligt voor de hand.
Weinige lijders komen naar het cholera-hospitaaldat voor ieder
iets afschrikkends heeftvoor dat de ziekte zoo ver gevorderd is
dat het ingetreden stadium asphycticum reeds schier alle hoop op
herstel heeft doen verdwijnenwanneer de lijder niet meer in staat
is om tegenstand te bieden aan zijne omgevingdie uit vrees voor
besmetting aandringt op verwijdering. De weinige kans die er nog
mogt zijn overgebleven op gunstigen afloop wordt verder weg
genomen door het in die kritieke omstandigheden zeer nadeelige
vervoer. Vandaar dan ook dat vele patiënten stervende in het Gast
huis kwamenja zelfs enkele reeds gedurende het vervoer bezweken
waren.
Het voorkomen dezer ziekte heeft mij opmerkzaam gemaakt op
eenige leemten in onze inrigting, die ik hier wil opgeven. Deze
leemten betreffen het vervoer naar en het inkomen in het Gasthuis.
Tot het vervoer dient een gewoon rijtuig of eene baar. Om
meer dan eene reden is het vervoer in een gewoon rijtuig ondoel
matig. Het inbrengen van den patient in het rijtuig en het uithelpen
is moeijelijk en voor den lijder pijnlijk. Eene liggende positie,
voor de zieken wenschelijk, kan hem in een gewoon rijtuig niet
gegeven worden. De schokken van een gewoonlijk slecht verend
en vaak niet omzigtig genoeg gevoerd rijtuigzijn mede zeer
hinderlijk. Bij besmettelijke ziekten komt nog het gevaar van