schoten heeft. Een uitstekend middel om te ontdekken in hoe verre medegedeelde wetenschap door de leerlingen is opgenomen bestaat in schriftelijk wedergeven van het gehoordeopstellen in meer dan ééne taal, die tot opscherping van het verstand en juiste uitdrukking der gedachten even heilzaam werken. Meer en meer hebben wij die oefeningen doen invoeren. Misschien is het verwijt niet geheel ongegronddoor ouderen van dagen tegen de heden- daagsche strekking bij vele onderwijzers gcrigtdat de oefening van het geheugen te zeer wordt verwaarloosd eene allezins ver klaarbare reactie tegen eene vroegere gewoonte, toen de meeste kennis in geheugenwerk scheen te moeten ontaarden. Ons streven is geweest beide klippen te vermijdengeen verzuim in den prillen leeftijd van één der edelste zielsvermogensdat als de voorraad schuur voor de wetenschap van rijper jaren te beschouwen isen in de lente des levens zonder veel inspanningopneemt de stof later te bewerken maar ook geene aankweeking van de vatbaar heid tot herinneringten koste van helder inzigt en duidelijke voorstelling, de voorname werkzaamheid van het verstand. Een schrijver van gezag in zaken van onderwijs heeft onlangs beweerd: n Werkingen in het zieleleven van een volk vallen niet onder het bereik van ieders waarneming. Zoo worden Universiteiten hoog gewaardeerd als leerscholen van wetenschappen minder wordt het begrepenhoe er in de vrijheid van het akademielevende jonge ling wordt gevormd tot een mandie met zelfvertrouwen een eigen denkbeeld kan hebben. Zoo worden onze Hoogere Burger scholen opgebouwd en ingerielit om door eene ruimere verspreiding der kennis van de wetten der natuur voor eiken stoffelijken arbeid de voortbrengingskracht te verhoogenminder wordt het ingezien wat nu reeds in Pruisen ondervonden wordt, hoe zij den volks geest zullen kunnen vormen tot een juister begrip van het wezen der dingenwaaruit bekwaamheid om gevolgen te berekenen geduld bij proefnemingenoverleg in het huisselijk leven en besef van burgerplicht moeten voortspruiten Ook aan die verborgen werking wenschen wij gedachtig te zijn, en den geheimen, stillen invloed op het karakter van liet ontluikend geslacht voor te be reiden en te versterken. Opvoeding en onderwijs gaan onafschei delijk hand aan hand waar de vorming van hoofd en hart in

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1866 | | pagina 178