1865/6 is aangevangen met 83 gelijke mate het doel moet blijven. Onze maandelijksche rapporten in het vorig jaar luidden gunstigwat deze zijde van ons toezigt betreftorde en tucht werden gehandhaafdhet ontzag voor de leeraars in acht genomen; de lessen met ijver bijgewoond; de proefnemingen belangstellend gevolgd het programma en de ver ordeningen naauwgezet nagekomen. Waar jeugdige overmoed zich vergrepen had en het feit ter onzer kennis werd gebragtis spoedig herstel niet uitgeblevenmet nog grooter voldoening merkten wij opdat somwijlen het verzwakt gezagbuiten onze tusschenkomstdoor beleid en volharding, de vroegere veerkracht had herwonnen. Bij de hebbelijkheid der jeugd om hare spotzieke luimen den vrijen teugel te vierenhangt verslapping en herneming van de autoriteit des leeraars veelal van kleine oorzaken af. De talrijkheid van twee klassen is voor enkele leeraars een niet gering bezwaar: een zwak orgaan, dat moeite heeft verstaanbaar tot allen door te dringen, beheerscht de aandacht niet lang meer: onrust en afleiding brengen verwarring en wanorde te weeg; de vrucht van het onderwijs gaat verloren. Aanvankelijk hebben wij dit kwaad zoo niet verholpen en gekeerdalthans eenigermate ge temperd door aan de inrigting en plaatsing der schoolbanken een anderen vorm te gevenmeer afdoend zou splitsing dier talrijke klasse in twee afdeelingen zijn een maatregel die zich ook aanbeveelt uit een ander oogpuntdat de leeraarbij het ondervragende beurtwisseling onder een geringer aantal discipelen meer in de hand heeft, de verstrooidheid ligter tegengaat, de vorderingen en de beletselen daartegen beter overziethet onder wijs wordt dan meer individueel dan klassikaalwelligt worden wij eerlang gedwongen tot de afscheiding te besluitendie vooralsnog door de indeeling van het lokaal en den beschikbaren tijd der leeraars verhinderd wordt. Het schooljaar of de cursus van leerlingengeplaatst als volgt In de eerste klasse 31 leerlingenin de 2de klasse 25in de 3de klasse 13, in de 4de klasse 11 en in de 5de klasse 3 leer lingen, welk getal op 1 Januarij 1866 met nog drie leerlingen vermeerderd werd. Van deze zes-en-tachtig verlieten in den loop des jaars negen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1866 | | pagina 179