treden. Blijken dezen van hetzelfde gevoelen te zijn en de voort
zetting van onderwijs in deze vakken ondoelmatig te achten voor
de leerlingen der tweede afdeeling en schadelijk voor die aan de
hoogere burgerschooldan is ons voornemen om gedurende het
volgend schooljaar deze lessen te doen staken. Wanneer in het
vervolg de aansluiting van deze afdeeling aan de lagere klassen der
hoogere burgerschool behoorlijk geregeld zal zijn en van genoeg
zame voorbereiding meer voldoende resultaten kunnen verwacht wor
den zal eene hervatting der gestaakte lessen mogelijk en nuttig zijn.
De eerste of laagste klasse telde bij den aanvang van dezen
cursus twaalf leerlingenvan twee uit het vorig schooljaar achter
geblevenen gaf één alras den kamp op en verliet het Gymnasium
de elf overigen volgden de lessen met trouwen ijver en ook blijkens
het gehouden examen, niet zonder nut. De groote helft voldeed
zelfs bij uitstekinzonderheid door vastedegelijke kennis der
gronden en taalvormen van het Latijn en Grieksch. Wij kunnen
dan ook den welverdienden lof niet onthouden aan de onvermoeide
pogingen en voortreffelijke methode van Dr. H. Mulder die
onverdroten voortwerkt aan zijne taak. Al wat er later worden zal
van wezenlijke beoefening der oude letterkundevan duidelijk inzigt in
den aard en het wezen der taalhangt af van deze eerste grondslagen
naauwkeurig, geleidelijk, logisch ontwikkeld zijn deze taalregels eene
gymnastiek voor den geesteven heilzaam als wiskundige bewijsvoering.
Wij mogen dus zonder overdrijving beweren, dat aan dezen leeraar
een groot aandeel toekomt in de eer der vorming onzer uitne-
mendste kweekelingen en zoo wij met dankbaarheid mogen ver
melden dat de institutie aan ons Gymnasium wordt geroemd
brengen wij daarvoor aan Dr. Molder billijke hulde. Ook de
vorderingen in nieuwere talenalgemeene geschiedenis en aard
rijkskunde voldeden onsdie in de wis- en natuurkunde bij
sommigen bevredigend, bij anderen redelijk, bij enkelen beneden
het peil. Na gehouden overleg met den rector, die ons het gevoe
len der verschillende docenten mededeelde, moesten wij besluiten,
dat een vijftal leerlingen in deze klasse herhaald onderrigt in de
meeste vakken noodig hadwilden zij niet later de gevolgen van
ontijdige bevordering ondervinden.
De tweede klasse heeft onze goede verwachting niet teleur ge-