treden. Blijken dezen van hetzelfde gevoelen te zijn en de voort zetting van onderwijs in deze vakken ondoelmatig te achten voor de leerlingen der tweede afdeeling en schadelijk voor die aan de hoogere burgerschooldan is ons voornemen om gedurende het volgend schooljaar deze lessen te doen staken. Wanneer in het vervolg de aansluiting van deze afdeeling aan de lagere klassen der hoogere burgerschool behoorlijk geregeld zal zijn en van genoeg zame voorbereiding meer voldoende resultaten kunnen verwacht wor den zal eene hervatting der gestaakte lessen mogelijk en nuttig zijn. De eerste of laagste klasse telde bij den aanvang van dezen cursus twaalf leerlingenvan twee uit het vorig schooljaar achter geblevenen gaf één alras den kamp op en verliet het Gymnasium de elf overigen volgden de lessen met trouwen ijver en ook blijkens het gehouden examen, niet zonder nut. De groote helft voldeed zelfs bij uitstekinzonderheid door vastedegelijke kennis der gronden en taalvormen van het Latijn en Grieksch. Wij kunnen dan ook den welverdienden lof niet onthouden aan de onvermoeide pogingen en voortreffelijke methode van Dr. H. Mulder die onverdroten voortwerkt aan zijne taak. Al wat er later worden zal van wezenlijke beoefening der oude letterkundevan duidelijk inzigt in den aard en het wezen der taalhangt af van deze eerste grondslagen naauwkeurig, geleidelijk, logisch ontwikkeld zijn deze taalregels eene gymnastiek voor den geesteven heilzaam als wiskundige bewijsvoering. Wij mogen dus zonder overdrijving beweren, dat aan dezen leeraar een groot aandeel toekomt in de eer der vorming onzer uitne- mendste kweekelingen en zoo wij met dankbaarheid mogen ver melden dat de institutie aan ons Gymnasium wordt geroemd brengen wij daarvoor aan Dr. Molder billijke hulde. Ook de vorderingen in nieuwere talenalgemeene geschiedenis en aard rijkskunde voldeden onsdie in de wis- en natuurkunde bij sommigen bevredigend, bij anderen redelijk, bij enkelen beneden het peil. Na gehouden overleg met den rector, die ons het gevoe len der verschillende docenten mededeelde, moesten wij besluiten, dat een vijftal leerlingen in deze klasse herhaald onderrigt in de meeste vakken noodig hadwilden zij niet later de gevolgen van ontijdige bevordering ondervinden. De tweede klasse heeft onze goede verwachting niet teleur ge-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1866 | | pagina 209