volslagen gebrek
invloedals bijv, gebrekkige voorbereidinggemis aan leiding
ontoereikende hulpmiddeleneenzijdige ontwikkelingde prikkel
der eerzucht moet nimmer aansporen tot miskenning van deze be
letsels die hinderpalen tegen regelmatigen voortgang kunnen blijven.
Voor harmonische ontwikkeling der verschillende geestvermogens
te zorgen is het doel van ons onderwijs geweestzelfs leeraars
die wekelijks slechts één uur les gaven hebben daartoe medege
werkt proeven en opstellen in het FranschHoogduitsch en
Engelschook de examens in deze klassen bewezen het ons.
Hoofdzaak en voorname studie bleven de oude talen, aan ieder
van welke negen uren ’s weeks werden gewijdop de grondslagen
van Dr. Mulder is hier voortgebouwddoor verklaring der
auteurs en behandeling der onderwerpenin het programma om
schreven alleen de Prosodie werd nu en dan afgewisseld door
lezing van dichtersen daar gestadige onafgebroken voortzetting
dezer dorre stof op den duur de aandacht niet boeijen kan zullen
wij in het aanstaand schooljaar lett. c. uit het plan der lessen
voor deze klasse of d. en metriek uit dat der volgende 3de
klasse doen wegvallen. De Hollandsche taal en vaderlandsche
geschiedenis werden hier met lust en ingenomenheid beoefend
wij trachten het allengs daarheen te leiden, dat onze knapen en
jongelingen, gelijk de beschaafde jeugd elders zich vroegtijdig
gewennen aan het juist gebruik der moedertaal; het eenig middel
om zich zuiver, eenvoudig, gepast te leeren uitdrukken, is veel te
schrijven: nmultum scriber e,n «quod, ut vere dicam minime fa-
cimusvoegde Cicebo er van zijne tijdgenooten bijen mogen
wij met toepassing op onze landgenooten hem nazeggen. Het is
onnoodig te betoogen hoe zeer het helder begrip geholpen wordt
door de goede keus van woordenonze onbedrevenheid in dit
opzigtvergeleken met andere natiënis waarlijk niet te wijten
aan de taal zelve, die nooit verlegen laat en als voertuig voor
elke gedachte de vereischte kracht en lenigheid en rijkdom bezit.
Losbevalligongekunsteld wordt de stijl alleen van hem die
van jongs zich oefende om den regelschrijf gelijk gij spreekt
in praktijk te brengen. Bij onze studerende jeugd merken wij
een verschil van natuurlijke begaafdheid tot wèl schrijven op,
doch bij niemand een volslagen gebrek aan vatbaarheid of aanleg