volslagen gebrek invloedals bijv, gebrekkige voorbereidinggemis aan leiding ontoereikende hulpmiddeleneenzijdige ontwikkelingde prikkel der eerzucht moet nimmer aansporen tot miskenning van deze be letsels die hinderpalen tegen regelmatigen voortgang kunnen blijven. Voor harmonische ontwikkeling der verschillende geestvermogens te zorgen is het doel van ons onderwijs geweestzelfs leeraars die wekelijks slechts één uur les gaven hebben daartoe medege werkt proeven en opstellen in het FranschHoogduitsch en Engelschook de examens in deze klassen bewezen het ons. Hoofdzaak en voorname studie bleven de oude talen, aan ieder van welke negen uren ’s weeks werden gewijdop de grondslagen van Dr. Mulder is hier voortgebouwddoor verklaring der auteurs en behandeling der onderwerpenin het programma om schreven alleen de Prosodie werd nu en dan afgewisseld door lezing van dichtersen daar gestadige onafgebroken voortzetting dezer dorre stof op den duur de aandacht niet boeijen kan zullen wij in het aanstaand schooljaar lett. c. uit het plan der lessen voor deze klasse of d. en metriek uit dat der volgende 3de klasse doen wegvallen. De Hollandsche taal en vaderlandsche geschiedenis werden hier met lust en ingenomenheid beoefend wij trachten het allengs daarheen te leiden, dat onze knapen en jongelingen, gelijk de beschaafde jeugd elders zich vroegtijdig gewennen aan het juist gebruik der moedertaal; het eenig middel om zich zuiver, eenvoudig, gepast te leeren uitdrukken, is veel te schrijven: nmultum scriber e,n «quod, ut vere dicam minime fa- cimusvoegde Cicebo er van zijne tijdgenooten bijen mogen wij met toepassing op onze landgenooten hem nazeggen. Het is onnoodig te betoogen hoe zeer het helder begrip geholpen wordt door de goede keus van woordenonze onbedrevenheid in dit opzigtvergeleken met andere natiënis waarlijk niet te wijten aan de taal zelve, die nooit verlegen laat en als voertuig voor elke gedachte de vereischte kracht en lenigheid en rijkdom bezit. Losbevalligongekunsteld wordt de stijl alleen van hem die van jongs zich oefende om den regelschrijf gelijk gij spreekt in praktijk te brengen. Bij onze studerende jeugd merken wij een verschil van natuurlijke begaafdheid tot wèl schrijven op, doch bij niemand een volslagen gebrek aan vatbaarheid of aanleg

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1866 | | pagina 211