h
mede het hare
te sporen.
De Commissie van toezigt op de normaallessen, op wier ver
klaring de rangorde der hulponderwijzers in die verschillende klassen
door Burgemeester en Wethouders wordt vastgesteld, houdt daartoe
jaarlijks een examenwaarin zij door al de hoofdonderwijzers der
Gemeentescholen wordt bijgestaan en waarbij zij tevens acht geeft
op den praktischen aanleg der hulponderwijzers. Het gevolg dier
klassificatie is, dat de geschiktste en kundigste nu spoediger kunnen
bevorderd worden.
Van de hulponderwijzers hebben er zestien geheel of ten deele
de voor hen bestemde lessen bijgewoond. Zes hunner hebben zich
aangemeld tot het verkrijgen der acte van hoofdonderwijzer en
zijn allen daarin geslaagd.
De Commissie kan niet genoeg roemen den ijver der hoofd
in April
October
April 1867
October
dezelfde klasse op de avondschool vereenigd zijnwaarvan het
gevolg is, dat zij slechts herhalen hetgeen zij weten, en niet ook
meer of min voortzetten. De belangstelling in het onderwijs wordt
dus niet gaande gehouden.
De Plaatselijke Schoolcommissie stelt zich voor door eene opzette
lijke voordragt ter verbetering van den toestand der avondschool
op dit onderwerp terug te komen.
De gunstige verwachtingwelke de Commissie van toezigt van
de door haar in 1865 ingevoerde regeling der normaallessen had,
is door de uitkomst volkomen bevestigd Meerder yver en betere
studiën waren bij de kweekelingen en hulponderwijzers te bespeuren.
Vooral echter bleken de goede resultaten bij de verschillende
examens, bijzonder bij die voor het verkrijgen der acte van hulp
onderwijzer. Daartoe zijn
1866 toegelaten 2 tegen 4 afgewezen,
n 2 9
3 1
8 3
De bepaling, dat geen hulponderwijzer der 5de en 4de klasse
tot eene hoogere klasse bevorderd wordt ten zij blijkt, dat hij
hiertoe boven anderen in aanmerking verdient te komendoet
om de hulponderwijzers tot voortdurende studie aan