VERSLAG van de Plaatselijke Commissie
van Toezigl op de Openbare en Bijzondere
Scholen van Middelbaar Onderwijs, om
trent den staat der inrigtingenin het
jaar 1867.
Bijlage R.
Aan den Edel Achtbaren Raad der
Gemeente 's Gravenhage.
De toestand van het onderwijs aan onze zorg vertrouwd, mogt
ook in het afgeloopen jaar gunstig heeten; er werden wederom
eenige schreden voorwaarts gedaan op den weg van ontwikkeling
door de Wet afgebakenddoch waarvan de eindpaal niet dan
langzamerhand te bereiken is. Nu reeds heeft ons de ondervinding
geleerd, dat de vrees van velen over te strenge eischen der Wet
bij de uitkomst blijken zal ongegrond te wezen. Niet bevestigd
is de voorspelling, dat overmaat van leervakken tot oppervlakkig
heid van studieverwarring van begrippenafstomping van denk
vermogen, uitdooving van geestkracht en meer tot kweeking vaft
indigeste kennis zonder verband dan tot rigtige oefening van
verstand en oordeel zou leiden. Vooral ten aanzien van de scholen
van vijfjarigen cursus werd die bezorgdheid gekoesterd, de omvang
der leervakken ter behandeling voorgeschrevenwerd tot staving
bijgebragt. Teregt werd tegen deze bedenking opgemerkt, dat zij
die uit Wets-artikelen dus oordeelenzich geen juist begrip vormen
van den alles beheerschenden invloed van de methode van onder
wijs en van de hoedanigheid der leeraars. Onze Hoogere Burger
school, de resultaten van het onderwijs daar gegeven, drukken
het zegel op die uitspraak. Algemeen en slechts met enkele uit
zondering hebben zich de docenten gekenmerkt door toewijding
aan hunne taak, de scholieren door vlijt en goede gezindheid.
Het vastgesteld plan der lessen werd behoorlijk nageleefdsom
mige leervakken zelfs boven het bepaalde urental uitgebreid,
wanneer ziekte of andere beletsels stoornis bragten in de aange-