i
aanvallen, naar een’ plaatsbekleeder om te zien om tijdelijk zijne
taak te volbrengen. Reeds gedurende de maand Mei trof hij eene
schikking met den huisonderwijzer Mr. N. J. Bekkington, die
onder onze goedkeuring de lessen op zich nam, een aanvankelijk
herstel liet den Heer Bülkley toe met ’t begin van Julij den
arbeid te hervattenzoodat hij aan het eind-examen kon deelnemen.
Na een verblijf buiten’s lands scheen hij met nieuwen moed tot
zijnen werkkring terug te keeren, ondanks eene spraakbelemmering,
die voor leeraar en hoorders beiden hinderlijk was. Weldra bleek
het krachtig gestel van den ÏOjarigen man langzaam ondermijnd
te zijnonder dagteekening van 23 October jl. rigtte hij een adres
aan den Raad, waarin hij verklaarde, door ongesteldheid buiten
staat te zijn om zijne betrekking aan het Gymnasium waar te nemen
waarschijnlijk gedurende den geheelen cursus 1867/8, doch de be
lofte afleggend van zich uiterlijk op 1°. Mei 1868 te decideren
omtrent Het al of niet weder opvatten zijner werkzaamheden, bij
den aanvang van den daarop volgende cursus. Hij verzocht dien
ten gevolge verlof voor dien tijd, terwijl hij op zich nam in de
tijdelijke waarneming te voorzienzijnde de Heer F. S. Gomm
destijds leeraar aan de Hoogere Burgerschool te Tilburg, genegen
die tijdelijke waarneming, tegen genot van schadeloosstelling, op
zich te nemen. Bij Raadsbesluit van 29 October werd aan den
Heer Bülkleï om redenen van gezondheid het verlof toegestaan
onder toekenning van eene som van 3.75 uit de Gemeentekas
als bijdrage in de kosten zijner vervanging, en onder bepaling,
dat hij vóór of uiterlijk op 1°. April 1868 een besluit zal moeten
nemen omtrent het al of niet hervatten van zijne werkzaamheden.
Aangaande den ijver, de leermethode en geschiktheid van den Heer
Gomm kunnen wij de gunstigste getuigenis nu reeds afleggen.
Tot leeraar in de scheikunde en de natuurlijke historie behaagde
het UEd. Achtb. in de Raadszitting van 30 Julij jl. te benoemen
Dr. W. F. Koppeschaak te Leiden die bij den aanvang van den
nieuwen cursus zijne lessen opendeen door duidelijkheid van
voordragt, keuze en ontwikkeling van hoofdpunten, opwekkende
toelichting inderdaad uitmunt. Omtrent het onderwijs van den
leeraar van der Waals kunnen wij slechts de lofspraak herhalen in
ons vorig Verslag als aanvankelijken indruk van diens lessen vermeld.