Dat bij vasten wil en aanhoudende inspanning de mogelijkheid
bestaat om de achting en toegenegenheid der leerlingen en den
invloed van het gesproken woord te herwinnen, kunnen wij staven
met het voorbeeld van Dr. J. ten Brink. Zijne lessen over de
staatshuishoudkunde werden met belangstelling en opmerkzaamheid
gevolgd ook toen eene pijnlijke wond aan den voet den leeraar
aan zijne kamer kluisterdeen de jongelieden van de hoogste klasse
genoodzaakt warenten huize van den docent het onderwijs te
gaan ontvangen.
De Heer van Aalst die tengevolge van uwe benoeming nog
voor het eind van 1866 in het boekhouden en handelsrekenen kon
les geven ging daarmede geregeld voorthij kweet zich loffelijk
van het onderwijs in de wiskunde.
Uit het rapport van den Directeur der Hoogere Burgerschool
den Heer van Sillevoldt nemen wij de navolgende woorden
overwaarmede we ons ten volle vereenigenAangenaam is het
te kunnen vermeldendat het onderwijs in de overige vakken
onafgebroken bij wijlen gedurende meer uren dan bij het programma
bepaald wasden geheelen cursus door is kunnen voortgezet wor
den het onderwijs in de algemeene geschiedenis en aardrijkskunde
met boven allen lof verheven naauwgezetheid en ijver; dat in de
Fransche taal- en letterkunde met zeldzame opgewektheidsmaak
en degelijkheiddat in de Hoogduitsche taal- en letterkunde met
weinig geëvenaarde orde en onderwijzers-tact. Het onderwijs in
Reekenen leed wel eenigzins ten gevolge van de talrijkheid der
twee laagste klassen. De zwakken kunnen niet genoeg in het oog
gehouden wordenzij leveren daardoor geen werk genoeg om vol
doende oefening in dit vak te erlangen. Diezelfde oorzaak zal
ook op het overig onderwijs niet zonder nadeeligen invloed blijven
want de tragen en zwakken kunnen zonder schade voor de overigen
niet zóó onophoudelijk worden nagegaan en bezig gehoudenals
voor hunne weinige opmerkzaamheid noodig zou zijn om groote
vorderingen te kunnen verwachten.Het onderwijs in de gymnas
tiek ofschoon tot de 2de klasse uitgebreid, draagt, naar het ge
voelen van den Directeur, op den tegenwoordigen voet, niet de
gewenschte vruchten het bijwonen der lessen dat uit den aard
der zaak niet verpligtend voor alle leerlingen kan gesteld worden,