VERSLAG der Curatoren van het Gymnasium
omtrent den staat der 2de Afdeeling,
gedurende het schooljaar 1866/7.
Rijl.ge V.
Het uitvoerig en beredeneerd Verslag”, dat wij de eer hebben
den Gemeenteraad aan te biedeningevolge art. 29 der Veror
dening n°. 250, verschilt in hoofdpunten weinig van die der twee
laatste jaren. Ook nu kunnen wij zeggen, dat de school van
voorbereidend hooger onderwijs bloeit, minder door het" aantal
harer kweekelingen dan door het gehalte van het onderwijs, ook
nu mogen wij aan de scholieren den lof niet onthouden van vlijt
en ordelijk gedrag, zoodat onze tusschenkomst tot handhaving
der tucht geheel niet wierd gevorderd en de overgang tot hoogere
klassen, niettegenstaande strenge eischen en een meer dan gewoon
scherp toezien onzerzijds, slechts aan vier leerlingen behoefde te
worden geweigerd. De bezwaren aan het plan van een’ vierjarigen
cursus aanvankelijk verbonden, zijn allengs overwonnen, op ons
oordeel ten aanzien der geschiktheid om te worden bevorderd is
evenwel de verkorte oefeningstijd aan het Gymnasium mede van
invloed geweest. Wij durven gerust beweren, dat het examen
der hoogste klasse bij deze gemeentelijke instelling overtuigend
bewezen heeft dat de overbrenging der propodeutische studiën van
de Akademiën tot het gymnasiaal onderwijs geene onberaden
nieuwigheid noch gewaagde proefneming zou zijnmaar dan ook
onder uitdrukkelijke voorwaarde, dat de grondslagen even deug
delijk en degelijk worden gelegd als wij dit aan de inspanning
en volharding van onzen leeraar in de Grieksche en Latijnsche
taal dank weten.
Onverdroten en onvermoeid blijft Dr. H. Mulder zich kwijten
van de taak om de grondbeginsels en taalvormen aan zijne jeugdige
hoorders in te prenten zijne methodeduidelijk bevattelijk zonder
omhaal, is eene gymnastiek voor de verstandelijke vermogens,
waarvan de heilzame indruk niet ligt weer verloren gaat. Schrandere
opmerkers hebben erkend, dat de Grieksche taal voor de fijnste
onderscheidingen en schakering van gedachten de juiste uitdruk
king aanbiedt, de leeraar die in de vormen der taal den spiegel