in den geest der Verordening te handelen
hetgeen art. 16 de
het Gymnasium noemt:
der spreukvarüs modis benefit. Zij bleek insgelijks sluime
rende krachten te wekken zich aan te sluiten aan verkregen
kundigheden bij de hoorders envoor zooverre men van de uit
sluitend kritische rigting eenzijdigheid en nadeel ducht, kan deze
leerwijze op reëlistische leest geschoeidals heilzaam correctief
werken. Liefde en zin voor de oudheid worden ook aangekweekt,
en vruchtbaar gemaakt door uitweidingen op het ruime veld der
eigenlijke alterthums wissenschaft.
Wij meenen
door eenigzins breeder te gewagen van
hoofdzaak voor de tweede afdeeling van
het onderwijs in de oude talen en geschiedenis. Aan den
leeraar in dit laatste vak den Heer Dr. J. W. G. van Oobdt
moeten wij op nieuw hulde brengen voor zijn rusteloos streven
ten nutte onzer studerende jongelingschap. Bijna onafzienbaar is
het veld dat hij moet bearbeidenwie durft zeggen de algemeene
geschiedenis volledig te kennen of magtig te zijn? Wel verre
echter dat onze wakkere docent zich door de omvangrijke taak
zou laten afschrikken of ter neder slaanvindt hij in de moeite
zelf een’ telkens nieuwen spoorslag en prikkel tot verlevendigde
krachtsinspanning, beweegt hij zich op dit grenzeloos gebied door
alle eeuwen heen met gelijken lust en toewijding; spoort onver
poosd de nieuwste bronnen op en na, waardoor de frischheid
zi jner lessen en mededeelingen de aandacht van knapen en jonge
lingen boeit. Bij de beoefening der historie vooral is die gave
onmisbaar, want zoodra de opmerkzaamheid aan het kwijnen raakt
verliest zich de verbeelding in den maalstroom der gebeurtenissen.
Naarmate de voorstelling der feiten aanschouwelijker wordt gemaakt
en meer de kleur draagt der tijden, zal de indruk van het ver
haalde dieper zijn en het geheugen dien trouwer bewaren. In alle
klassen ontdekten wij de sporen en blijkendat de voordragt van
den leeraar doel getroffen hadde geschiedenis van de kerk
hervorming in de eerste klasse behandeldmeer uitvoerig ontwik
keld voor de meergevorderde leerlingen van klasse 3 de Komeinsche
geschiedenis, inzonderheid die van de latere tijden van het Keizer
rijk, in klasse 2 en 4. stelden ons in staat de vruchten van het
gegeven onderwijs te leeren kennen. Al voldoet ook de leeraar