beroep van
zin van zijnen landaard aan; juiste onderscheiding, toepassing der
regels, vergelijking van Engelsche en Fransche idiotismen; zijne
lessen hebben een tweeledig nut voor onze jeugdomdat het
onderwijs in de Engelsche taal- en letterkunde tegelijk oefening
in het vaardig gebruik van het Franschdoor spreken en ver
talen, medebrengt. De verdienstelijke rector eindelijk, Dr. L. K.
Beunen, heeft in den afgeloopen cursus op nieuw, zoowel in de
Latijnsche taal als in de Vaderlandsche studiën, op de vorming
der jonge lieden van het Gymnasium heilzaam gewerkt.
Voor hen moet verstandelijke ontwikkeling steeds gepaard gaan
met de opwekking en leiding van de gezindheid des hartenhet
jeugdig gemoed dat voor edele opwellingen en aandoeningen wil
openstaanleent gaarne het oor aan zulke stemmentijdig ver
nomen en met nationale herinneringen en den roem van het
voorgeslacht in harmonieverband. Dan eerst wordt het verheven
leeraar in zijne volle waarde geschat, wanneer het
uitgestrooide zaad ontkiemt en zijn vrucht vertoont in de hande
lingen van rijper leeftijd.
De studie der positieve wetenschappen is, overeenkomstig het
vastgesteld programmavoortgezetde reken-stel- en meetkunde
werden door den leeraar in die vakken den Heer J. van Aalst
geregeld onderwezenin de eerste klasse heeft het gebezigde
handboek eenig bezwaar ontmoet, zoodat wij het gebruik voor
het aanstaand schooljaar niet meer verpligtend zullen maken en
daarom de vermelding op het' programma hebben weggelaten. De
hoogere wis- en natuurkunde waren gedurende den afgeloopen
cursus voor ’t eerst opgedragen aan den nieuw benoemden leeraar
J. D. van dek Waals; onze gunstige verwachtingen, aangaande
dit onderwijs, zijn vervuld; deze docent verstaat de kunst van
les geven, hij is paedagoog, weet de aandacht te boeijen door
eene bevattelijke voordragt, door het leggen van vaste gronden,
door geene herhaling te schromen zoo dikwijls de begrippen niet
Volkomen duidelijk schijnenof het onderrigt niet in den juisten
zamenhang blijkt opgevat; niet de onderwijzer alleen voert het
woord, maar hij spreekt met de leerlingen en doet uitkomen of
het door hem medegedeelde behoorlijk doorzien bewerkt en over
dacht is. Wij hebben niet geaarzeld, op zijn voorstel, de uren-