X.
Inrigtingen in verband niet handel en nijverheid.
B. De Nederlandsch-Indische Stoomvaartmaatschappijopgerigt
den Isten Augustus 1865, heeft den Isten Januarij 1866 de vaart
begonnen met tien stoomschepen tusschen Batavia Samarang
De dienst der algemeene Nederlandsche Bailroute-maatschappij
tot vervoer van personen van 's Gravenhage naar Delft en omge
keerd, wordt op zeer goeden en goedkoopen voet uitgeoefend.
mengen, ’t geen op krachtige wijze zou bijdragen tot den bloei en
de welvaart van deze reeds zoo belangrijke visschersplaats.
A. Nederlandsch-Indische Spoorwegmaatschappij. Deze Maat
schappij is opgerigt in 1863 met een kapitaal van f 10,000,000
verdeeld in aandeelen van 1000waarop tot heden is gestort
75 pCt. Bovendien zijn op 1 Maart 1867 uitgegeven 4000 obli
gation, ieder a 1000, rentende 4} pCt. ’sjaars.
De Staat der Nederlanden waarborgt eeue rente van 4-| pCt.
’sjaars over een kapitaal van j 14,000,000, gedurende het aan
leggen van den weg en gedurende 33 jaren nadat de weg in
exploitatie zal zijn gebragt.
Den Isten Augustus 1867 is voor het verkeer geopend het
eerste gedeelte der 1ste sectieloopende van Samarang tot Tang oeng
over eene lengte van 27 mijlen. Uit de halfmaandelijksclie staten
blijktdat het vervoer der reizigersen vooral dat der 3de klasse
telkens toeneemt.
De werken worden met kracht doorgezet. Men vleit zich op
1 Januarij 1869 de exploitatie te kunnen openen tot Soeracarta,
zijnde eene lengte van 100 mijlen van Samarang.
Het houtwerk en de bekleeding der rijtuigen en wagens worden
te Samarang vervaardigd in de ateliers der Maatschappij. De spoor
staven en de locomotieven zijn uit Engeland ontbodende overige
benoodigdheden worden hier te lande vervaardigd of ingekocht;
en is, bij de onderhandsche inschrijvingen, de nijverheid hier ter
stede meer dan eens, door een aandeel in die bestellingen, gebaat
geworden.