op de tabel van het eind-examen in de hand, hebben wij de
vakken nagegaan, in welke onze candidaten te kort schoten.
Nieuwe regeling en vermeerdering van eenige lessen zijn daar
van het gevolg geweest, herziening van het programma een
noodwendig uitvloeisel. Waar een ongelukkige natuurlijke aan
leg, gemis aan eigen studie en zelfoefening de naaste grond der
afwijzing bleken te zijn, was de beproeving van elk hulpmiddel
ijdel. Een voornaam punt blijft te herstellen: het brengen van
eenheid en zamenwerking tusschen de verschillende docenten:
welk verband moeijelijker te bereiken is naarmate hun aantal
toeneemt. Aan pogingen onzerzijds, ook in overleg met den
directeur, zal het gewis niet ontbreken. Bij de overgangs
examens volgen wij steeds den regel, dat geene bevordering
plaats heeft dan nA raadpleging van het schriftelijk adviesdoor
eiken leeraar omtrent ieder leerling te gevenen dc mondelinge
voorlichting van den directeur. Voegt men hierbij de opgaven
in cijfers op de maandelijksche en driemaandelijksche staten
voorkomende; de rapporten van de leden onzer Commissie op
eigen schoolbezoek en ondervragen gegrond, dan heeft men af
doende waarborgen tegen toegeeflijkheid en bovenmatige ge
strengheid. Het ligt in den aard der zaak, dat desniettemin
klagten rijzenieder leeraar heeft ’t oog bij voorkeur op de
vorderingen in zijn leervak door den discipel gemaakt, ieder
achterlijk jongeling, die niet overgaat, acht zich verongelijkt,
onverstandige bedilzucht van ouders of voogden komt ligt in
het spel, men let in zijne verblinding liever op de misrekening
van ’t oogenblik dan op de voordeelen in de toekomst. Maar
ook zij, die buiten-af op meerder gestrengheid aandringen, zijn
meestal onbekend met details, die bij een juist oordeel in aan
merking moeten komen, en gelden bij onze beslissing; werden
de lessen onafgebroken voortgezet, was het onderwijs geheel
berekend naar de bevatting van deze scholieren, lieten de hulp
middelen niets te wenschen over, was de talrijkheid der klassen
dit jaar geen beletsel tegen behoorlijke mededeeling of herha
ling van het geleerdeheeft de bevorderde door vlijt en gedrag
de aanmoediging niet verdient?
Wij zouden zeer wenschenin het belang van het middelbaar