op de tabel van het eind-examen in de hand, hebben wij de vakken nagegaan, in welke onze candidaten te kort schoten. Nieuwe regeling en vermeerdering van eenige lessen zijn daar van het gevolg geweest, herziening van het programma een noodwendig uitvloeisel. Waar een ongelukkige natuurlijke aan leg, gemis aan eigen studie en zelfoefening de naaste grond der afwijzing bleken te zijn, was de beproeving van elk hulpmiddel ijdel. Een voornaam punt blijft te herstellen: het brengen van eenheid en zamenwerking tusschen de verschillende docenten: welk verband moeijelijker te bereiken is naarmate hun aantal toeneemt. Aan pogingen onzerzijds, ook in overleg met den directeur, zal het gewis niet ontbreken. Bij de overgangs examens volgen wij steeds den regel, dat geene bevordering plaats heeft dan nA raadpleging van het schriftelijk adviesdoor eiken leeraar omtrent ieder leerling te gevenen dc mondelinge voorlichting van den directeur. Voegt men hierbij de opgaven in cijfers op de maandelijksche en driemaandelijksche staten voorkomende; de rapporten van de leden onzer Commissie op eigen schoolbezoek en ondervragen gegrond, dan heeft men af doende waarborgen tegen toegeeflijkheid en bovenmatige ge strengheid. Het ligt in den aard der zaak, dat desniettemin klagten rijzenieder leeraar heeft ’t oog bij voorkeur op de vorderingen in zijn leervak door den discipel gemaakt, ieder achterlijk jongeling, die niet overgaat, acht zich verongelijkt, onverstandige bedilzucht van ouders of voogden komt ligt in het spel, men let in zijne verblinding liever op de misrekening van ’t oogenblik dan op de voordeelen in de toekomst. Maar ook zij, die buiten-af op meerder gestrengheid aandringen, zijn meestal onbekend met details, die bij een juist oordeel in aan merking moeten komen, en gelden bij onze beslissing; werden de lessen onafgebroken voortgezet, was het onderwijs geheel berekend naar de bevatting van deze scholieren, lieten de hulp middelen niets te wenschen over, was de talrijkheid der klassen dit jaar geen beletsel tegen behoorlijke mededeeling of herha ling van het geleerdeheeft de bevorderde door vlijt en gedrag de aanmoediging niet verdient? Wij zouden zeer wenschenin het belang van het middelbaar

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1868 | | pagina 136