zijn de beschadiging van schooltafels en banken. Ongetwijfeld
vermeerdert aanhoudend de moeite om elke overtreding te voor
komen met ’t aantal leerlingen, en niet alle leeraars bezitten in
dezelfde mate de gaaf om achting en vertrouwen te winnen.
Wij merken daarom gaarne op, dat onze hoogere burgerschool
zich ook ten dezen aanzien gunstig blijft onderscheiden. De
geest van losbandigheid eens ingeslopendringt w eldra onge
merkt door, en wordt zelden weer bedwongenwanneer hem
eens de teugel is gevierd. Voegen wij ten slotte bij dit over-
zigt, dat de docenten door onderlinge welwillendheid en hulp
betoon zoo dikwijls het inspringen voor elkander noodig was,
de belangen van het onderwijs hebben bevorderddat de
directeur zich trouw van zijne moeijelijke taak gekweten heeft,
dan meenen wij den staat van de hoogere burgerschool genoeg
zaam te hebben ontvouwd.
De Burger-dag- en avondschool heeft onze goede verwachtingen
niet teleurgesteld. Wel blijft het getal leerlingen klein, te klein
zelfs voor eene Gemeente bevolkt als ’s Gravenltage, en voor het
degelijk uitmuntend onderwijs, bedragende het cijfer bij afwis
seling van 35 tot 40 knapen in de 2 klassen gezamenlijk; doch
de resultaten zijn zóó gunstig, wat de vorderingen in ’t alge
meen betreft, en ook door het welslagen van enkelen die de
school bezochten, dat zij in haren stillen gang slechts meer
behoeft te worden gekénd om allengs in sterkte en invloed te
winnen. Wij mogen die goede uikomst grootendeels dank weten
aan de gelukkige keus van den directeur en van de 3 leeraars,
die met ijver en naauwgezetheid hunne vcrpligtingen nakomen,
de aandacht der jeugd weten te boeijen en met juisten tact alles
weten te vermijden wat de bevatting van jongens op dien leef
tijd te boven gaat. De eerste kern bestond uit discipelen van
den heer Br.tbrden tegenwoordige directeurdie hen uit de
school aan wier hoofd hij vroeger geplaatst was naar de nieuwe
inrigting volgden; deze bragten met liefde voor hunnen onder
wijzer eenen geest van orde en ondergeschiktheid mede, die
weldadig op de overigen werkte. Vandaar mag deze school
een voorbeeld heeten van tucht zonder dwang; van befamelijk
ontzag voor de leeraars en tevens gepaste vrijmoedigheid, die