I b. Voortzetting h. a. (I. a. l>. e. h. m. Fransche taal- en letterkunde. 4 uren. Voortzetting van de beoefening der Fransche spraakleer. Vrije opstellen in het Fransch over een door den leeraar opgegeven onderwerp. Vertaling uit Brandt’s Leven van de Ruiter. Geschiedenis van de Fransche taal- en letterkundevan de vorming der taal tot en met de eeuw van Lodewijk XIV. Oordeelkundige lezing van P. Corneille: le Cid; van Racine: les Plaideurs, Esther; van Molière les Précieuses ridicules, le Bourgeois gentilhomme, l'Avare; van Alfred de Vigny Souvenirs de grandeur et Servitude militaire. Oefening in het spreken van het Fransch, naar aanleiding van vraagpunten door den leeraar vastgesteld. ii. Engelsche taal. 3 uren. Syntaxis en toepassing door themata naar de Theor.-Prac- tische spraakkunst van Cowan en Maatjes. Vertaling in het Engelsch, uit vertaaloefeningen door Cowan en Maatjes. Gesprekken naar Clairmunt Gumm. Lezing van Marryat’s Children of the New-Forest. van de Aardrijksk. van Nederland en de Nederl. bezittingen, volgens Kuiper en Pijnappel. Wiskundige aardrijksbeschrijving. k. Geschiedenis. 5'uren. Middeneeuwsche en nieuwe Geschiedenisvan de 14de tot het einde der 17de eeuw. Vaderlandsche Geschiedenis van 1648 tot op onzen tijd; staatsinrigting. Herhaling van de geheele Vaderlandsche geschiedenis. l. Hollandsciie taal- en letterkunde. 1 uur. Herhaling der Spellingleer, volgens te Winkel, en Syn taxis, volgens Kern’s 2de stuk. Stijloefeningen over onderwerpen door den leeraar op te geven. Lezing uit Brandt’s Leven van de Ruiter door Dr. ten Brink en Vondel’s Leeuwendalers. c. i a. b. a. r. il.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1868 | | pagina 155