nieuwe onderwijzers als van zelf het toelaten van een te groot aantal
eerstbeginnenden verboden. Tot het goed begrip van dezen omkeer
in de ornamentklasse is een kort relaas van hetgeen daaraan
is voorafgegaan, onontbeerlijk.
Bij den aanvang van den vorigen cursus gaf de Raad aan
den heer Joh. Stobtexbekeb, destijds hoofdonderwijzer der
ornament-klasseden wensch te leeren kennen, dat hij aan
zijn onderwijs een cursus zou verbinden over de theorie van
het ornament, opdat de leerlingen behalve de vaardigheid in
het navolgen der geteekende voorbeelden, die zij door de
leiding van genoemden onderwijzer uitmuntend verkregen, ook
kennis van het ornament zouden opdoen, en opdat de overgang
tot het invoeren van de bepalingen van het nieuwe reglement
dat met den aanvang van dezen cursus in werking moest tre
den, des te geleidelijker zoude plaats vinden. Immers Art. 4
alinea 4 van dat Reglement bepaalt, dat er onderwijs zal wor
den gegeven in de leer van het ornamentomvattende de
theorie der lijnen, de zamenstelling der leden tot lijstwerken,
de bekleeding in het algemeen, de leer der vormen in verband
tot stijl en de wetten welke de zamenstelling van het ornament
beheerschen en het ontwerpen van ornament.”
In verband met dien cursus, welken de heer Joh. Stoe-
tenbekeb des Dingsdags van 8| tot 9| ure hield, en met be
trekking tot de bepalingen van genoemd nieuw Reglement, trad
de Raad in overleg met den heer Rose, den vroegere ’slands
bouwmeester, op wiens bekende welwillendheid in ’t bijzonder
waar het belang der kunst geldt, de Raad geen vergeefsch
beroep deed. Door uitbreiding van het onderwijs in de afdeeling
ornament hoopte de Raad, zoo niet een nieuw industrie-vak van
ornament-teekenaars en ontwerpers in het leven te roepen, ten
minste eiken aanstaanden ambachtsman degelijk en doelmatig
onderwijs te doen geven, dat hem niet alleen vlugheid in het
navolgen, maar ook begrip en toepassing van het geleerde in
zijn vak zou doen verkrijgen.
De heer Rose lichtte den Raad met zijne rijke ervaring van
het ornament-onderwijs en zijne uitgebreide kennis voor, en
gaf menigen behartigenswaardigen wenkwat de inrigting en het