de lijn langs de
I
B. DE NEDERI.ANDSCH INDISCHE STOOMVAARTMAATSCHAPPIJ
heeft nog voortdurend met concurrentie te kampen op de
meeste door haar bevaren lijnen; maar de berigten die de Di
rectie van Java ontvangt, geven haar de overtuiging, dat het
nadeelhierdoor aan de maatschappij berokkendsterk afneemt.
Er zijn overeenkomsten gesloten met de Peninsular and
Oriental Steam Navigation Companyom passagiers en goederen
voor Batavia regtstreeks over te voeren; en de Directie vleit
zich met een belangrijk vervoer, zoodra deze overeenkomst
meer algemeen zal zijn bekend geworden.
De dienst is in Java ten uitvoer gebragt tot tevredenheid
van het Gouvernement en het publiek.
Het Gouvernement heeft voorgesteld, om
Javakust tot het eiland Balt uit te strekken op de oostzijde
van Java; en de lijn op de westkust van Sumatra tot Sibogha.
Met het oog op de meerdere dienst, die deze nieuwe lijnen
van de vloot zullen vorderenheeft de maatschappijonder
voordeelige voorwaarden, eene nieuwe stoomboot aangekocht.
De geheele vloot bestond op den 19 Mei 1868, toen het
laatste jaarverslag werd uitgebragt, uit twaalf stoomschepen,
welk getal sedert nog met vijf is vermeerderd. Alle stoomschepen
zijn in de beste orde en geschikt bevonden voor het werk,
dat er van wordt gevorderd.
tijdstip was
verrigt.
Ten gevolge van merkbare vereenvoudigingen, in de aanvan
kelijke inrigting der exploitatie aangebragt, zijn de geraamde
kosten van exploitatie verminderd tot 3600 'sjaars en per
mijl; welk cijfer nog eenige vermindering zal ondergaan wan
neer een grooter aantal mijlen, dan het dus ver het geval was,
voor het verkeer zal zijn opengesteld.
el, zonder eenigen aftrek voor compensatie, die echter op
296.020 kub. el kan worden gesteld. Tot 31 Maart 1868 was
verzet 1,753.989 kub. el; en was van de aardebaan, die eene
totale lengte heeft van 33.715 el, gereed 24.485 strekkende
el, onder handen 7628, nog niet begonnen 1602 el. Tot hetzelfde
aan de kunstwerken ruim 7000 kub. el metselwerk