zaak en ter verpoozing van meer emstigen arbeid; het kostte dan ook eenige moeite hem over te halen de lessen in de warenkennis op zich tc nemendoch hij liet zich bewegen in het welbegrepen helang der school. Het programma toont aandat gedurende dit schooljaar wekelijks 5 uren voor dit onderwijs, in verband met scheikunde, zijn bestemd. Algemeen mogen wij de bereidvaardigheid roemen, waarmede onze leeraars elkander zijn te hulp gekomenbij ziekte of verhindering daardoor zijn meestal opengevallen lessen zonder stoornis aan gevuld, en stilstand in het onderwijs, met al de nadeelige ge volgen afgewend. De Directeur legt en zijn rapport aan Heeren Burgemeester en Wethouders het volgend getuigenis af: „de leeraars in de verschillende vakken vakken zijn met dcnzelfden ijver en met hetzelfde onderwijzerstalent (als vroeger) het ge- heele jaar onafgebroken werkzaam geweesten hebben dan ook ten volle verdiend het hooge standpuntwaarop zij in uwe schat ting staan aangeteekend. Van onzen kant mogen wij zeggen dat ook de Directeur zich op nieuw loffelijk gekweten heeft van zijne bezwaarlijke taak, en dat de vruchten van zijn onder wijs allezins bevredigend zijn gebleken. Wij hadden gelegenheid ons daarvan te overtuigenzoowel bij veelvuldige bezoekenen gezette ondervraging der leerlin gen in de klassen, als bij de overgangs-examensdie wij zeer naauwlettend op de gemaakte vorderingen hebben nagegaan. Wel was de uitslag wat het cijfer der bevorderden betreft, minder gunstig dan in vorige jarenomdat wij meendenna de teleurstelling bij het jongst eind-examen door vele kwee- kelingen ondervondenmet verdubbelde gestrengheid te moeten toezien dat geene anderen dan die volkomen geoefend waren, tot eene hoogere klasse zouden opklimmenen wij konden opmerkendat in andere vakken dan de wiskundede meeste trage en onoplettende leerlingendoor gemis van aanhoudend toezigt en gestadige aansporing in overbevolkte klassenniet in alle opzigten voldeden of geheel berekend waren voor gron diger onderwijs en wedijver met meer bedreven makkers. Van daar datuit de 1ste klasseeen vierde moest overblijven en onder 25slechts 16 tot de 2de klasse werden toegelaten

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1869 | | pagina 178