Vondel’s Leven en Batavische Broeders met de eene andere klasse behandeld gaf evenzeer ge- van glorierijke herinneringentot en aan- kweeking van vaderlandsche gezindheid. De rector heeft met groote zorgvuldigheid de lessen derwijze ingerigt, dat geschie denis en taalkunde elkander aanvulden en steunden. De meest gevorderde jongelingen der vierde klasse gaven bij het afscheids- examen proeven van mondelingen voordragt, die zoowel van aanleg en gave van mededeeling getuigden, als van studie en wel besteden tijd: los, ongedwongen, vrijmoedig, soms met keurigheid van uitdrukking, legden deze sprekers eene ver trouwdheid met de gekozen of opgegeven onderwerpen aan den dag, die wel verdient dat wij van deze oefeningen met lof ge wagen. Ook voor de volgende rubriek d. „de Fransche taai en letterkunde” hoorden wij soortgelijke, overdachte improvi sation, in zuiver, vloeijend Fransch, zonder tusschenpoozen en met eene gemakkelijkheid uitgesproken, die zelfs een’ ge boren Franschman tot eere zou strekken. Vlijtige lezing van de klassieke schrijvers, zoowel uit de eeuw van LodewijkXIV als van onzen tijd, en gemeenzaamheid met hedendaagsche ge schiedschrijvers straalden er in door: enkelen voegden er fijne opmerkingen bijzoo dikwijls het noodig was de voorgedragen stukken tegen onze bedenkingen te verdedigen. Bij het onder vragen van leerlingen in de lagere klassen bewees de heer ChStelain, dat hij zich de meer achterlijken en zwakkeren onder henniet minder dan de vlugsten aantrekteene onwaar deerbare eigenschap in ieder onderwijzer, omdat zij zelfver loochening vordert, en door en in pligt besef alleen hare be- looning vindt. Dit jaar waren er in elke klasse eenigen aan ger had den gordel van negen sterke steden aan het vrijge vochten land geschonkenen toen werd de gulden vrucht ge plukt, die op den eedlen boom gegroeid was.” Met groote voldoening hebben wij ontwaard, dat de beoefening der vader landsche letteren voortdurend op prijs wordt gesteld, en dat meer uitgebreide kennis der voortbrengselen van vreemden bodem althans niet verkregen is ten koste van eigen, inheem- sche schatten, leerlingen van legenheid tot opwekking waardering van nationale kenmerkende eigenschappen,

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1869 | | pagina 214