24 terrein werd de wandeling vergroot en waar dit gevorderd werd zijn paden en wegen aangelegd. Het een en ander zal de overtuiging schenken, dat de Commissie van bijstand met ons dit gedeelte van hare taak als van groot belang voor de Gemeente blijft be schouwen en daaraan onvermoeid hare zorgen wijdt. De vaart, waarmede de aanleg der waterpartij in het Scheveningsche Bosch begonnen werd, heeft in 1869 reeds de lengte bereikt van 232 meters. De grachten in de Gemeente werden op de bepaalde diepte gehouden; de lijnpaden, duikers, beschoeijingen, walmuren, los- en ladingplaatsen enz. verkeerden, voor zoover wij konden nagaan, in een voldoenden staat. Aan de klagten die daaromtrent gehoord werden, is, wanneer dit mogelijk was en billijk bleek, gevolg gegeven en op die wijze werden de belangen der scheepvaart zooveel wij vermogten behartigd. Aan de bruggen hadden meer of minder belangrijke herstellingen aan dekken en rijvoeringen plaats en 24 bruggen werden op nieuw geverwd. De Bommelsche brug, die door het dempen der vaart haar reden van bestaan verloor, is afgebroken en met de straat gelijk gemaakt. Met het oog op de aanstaande opening van den spoorweg s Gravenhage Gouda, werden in 1869 de grondslagen gelegd en de metselwerken gemaakt voor de ontworpen brug over de Zuid-Oostcingelgracht tegenover de straat d. Rivieren, kanalen, vaarten en bijbehoorende werken, als: water keering enoverlaten, lijnpaden, sluizen, duikersbeschoeijingen, los- en landingplaatsen bruggen veeren overvaarten.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1869 | | pagina 30