37
41 leerlingen.
29
13
mede bij de verwisseling van leerkamers was er geene aanlei
ding tot klagten. Gedurende de lessen wisten geoefende leeraars
zonder moeite de meest gewenschte orde te doen heerschen; zij
roemden steeds den beleefden toon der jonge lieden en hunne
gezeggelijkheid. Niet alzoo gelukte het aan twee minder ervaren
onderwijzers; zij slaagden niet in de poging om ontzag in te
boezemen en hun gezag te doen gelden boven de luidruchtig
heid van eenige speel- en woelzieke knapen. De oorzaak van
zulke misgrepen is ligter aan te duiden dan weg te nemen;
somtijds verdwijnt ze even onverwacht als ze verscheen. De
uitspraak van Quinctilianus maxima pueris debetur reve-
rentia” „le respect que l’on doit aux enfants,” naar Bee-
nabdin de St. Pierbe, is een stelregel voor alle tijden ge
schreven omdat hij op ’s menschen natuur en aanleg is ge
grond. liet treffen van de juiste maat tusschen gestrengheid en
toegeven, bij beloonen en straffen, is een zaak van tact, door
geen voorschrift aan te leeren; allerminst is herstel te wachten
van bijstand door anderen verleend. Maar er zijn kenteekens,
die ons doen hopen, dat het ware geneesmiddel, uit het eigen
inzigt en de persoonlijkheid der docenten voortgesproten, wel
haast iedere waarschuwing aan ouders of voogden zal overbodig
maken. Slechts eenmaal waren wij in den afgeloopen cursus
verpligt onze toevlugt tot het uiterste redmiddel te nemen, en
een weerbarstigen leerling van de school voor goed te verwijderen.
n Voor zooverre een steeds klimmend cijfer van kweekelingen
tot de kenmerken behoort van den uitwendigen bloei eener school
mogen wij de lijst der ingeschreven scholieren met eenige vol
doening ter hand nemen. Terwijl het gesloten schooljaar geopend
werd met een getal van 159 leerlingen, door ziekte of vertrek
tusschentijds tot 149 gedaald(van welke nog 35 bij het einde
van den cursus heengingen) telt de hoogere burgerschool op dit
oogenblik 167 leerlingen in vijf klassen verdeeld, van welke:
de 1ste klasse is zamengesteld uit 47
2de
3de
4de
5de
II
II
H
U
II
u
u
II
II
n
n
a
u
H
u
t!
u
u