Ook in het vervolg zal de hoogste klasse met de lezing der Tragici voortgaan en aan de behandeling van Homerus niet meer tijd besteden dan vroeger gebruikelijk was. Met opzigt tot de keuze der schrijvers en van de stukken ter beoefening voorgesteldlieten wij ook nu weder volledige vrijheid aan de docenten zelvendim zelfswanneer ons inzigt verschilde van hunne meening, dat het gekozen werk voor kennismaking of waardering van den auteur meest geschikt zou zijn. Meer dan eens hebben wij de gronden voor deze handelwijs aangegeven: elk leeraar weet bestop welk gebied hij meest thuis is en hij zich ’t liefst en gemakkelijkst beweegt, hij heeft en kent zijne geliefkoosde plaatsen en onderwerpendoordacht die voor zich zelf bij voorkeur, bragt ze met andere deelen der oudheid kunde in verband en zal ongetwijfeld zijne hoorders te meer bezielennaarmate hij-zelf meer is ingenomen met de zaken die hij uitlegt. Zijne kritiek en exegese zullen beter uitkomen bij de ontvouwing van duistereingewikkelde of bedorven schriftenzijne methode den oningewijden lezer brengen op den regten wegde leerling zal door deze gymnastiek der geest vermogens het echte middel zich eigen maken, om naderhand zelfstandig met zijne studiën voort te gaan. Is dan een dialoog van Platois eene tragcedie van Sopbokles ter behandeling gekozendie noch het fijn vernuft en den betoogtrant des wys- geersnoch het bijzonder kenmerkende van des dichters genie bij uitnemendheid kennen doetde jongelieden zullen worden gebaatwanneer zij slechts den sleutel magtig wordendie hun den toegang tot dieper indringen in de eigenlijke meester werken ontsluit. Bij het onderzoek naar de vorderingen in de Latijnsche taalgaf ons de vierde klasse alle reden tot tevre denheid onder leiding van den conrector bewezen zij eene vertrouwdheid met Tacituszooals wij die naauwelijks hadden durven verwachtende verklaring uit een grammatikaal en historisch oogpuntliet j bij na niet te wenschen over. Zeer in ’t oogvallend was het onderscheid bij vergelijking met vorige jaren, toen gemis aan orde en tucht en woelzieke luidruchtig heid telkens den gang der lessen stoorden en de resultaten van het onderwijs geheel niet beantwoordden aan de moeite en in-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1870 | | pagina 188