Ook in het vervolg zal de hoogste klasse met de lezing der
Tragici voortgaan en aan de behandeling van Homerus niet
meer tijd besteden dan vroeger gebruikelijk was. Met opzigt
tot de keuze der schrijvers en van de stukken ter beoefening
voorgesteldlieten wij ook nu weder volledige vrijheid aan de
docenten zelvendim zelfswanneer ons inzigt verschilde van
hunne meening, dat het gekozen werk voor kennismaking of
waardering van den auteur meest geschikt zou zijn. Meer dan
eens hebben wij de gronden voor deze handelwijs aangegeven:
elk leeraar weet bestop welk gebied hij meest thuis is en
hij zich ’t liefst en gemakkelijkst beweegt, hij heeft en kent
zijne geliefkoosde plaatsen en onderwerpendoordacht die voor
zich zelf bij voorkeur, bragt ze met andere deelen der oudheid
kunde in verband en zal ongetwijfeld zijne hoorders te meer
bezielennaarmate hij-zelf meer is ingenomen met de zaken
die hij uitlegt. Zijne kritiek en exegese zullen beter uitkomen
bij de ontvouwing van duistereingewikkelde of bedorven
schriftenzijne methode den oningewijden lezer brengen op den
regten wegde leerling zal door deze gymnastiek der geest
vermogens het echte middel zich eigen maken, om naderhand
zelfstandig met zijne studiën voort te gaan. Is dan een dialoog
van Platois eene tragcedie van Sopbokles ter behandeling
gekozendie noch het fijn vernuft en den betoogtrant des wys-
geersnoch het bijzonder kenmerkende van des dichters genie
bij uitnemendheid kennen doetde jongelieden zullen worden
gebaatwanneer zij slechts den sleutel magtig wordendie
hun den toegang tot dieper indringen in de eigenlijke meester
werken ontsluit. Bij het onderzoek naar de vorderingen in de
Latijnsche taalgaf ons de vierde klasse alle reden tot tevre
denheid onder leiding van den conrector bewezen zij eene
vertrouwdheid met Tacituszooals wij die naauwelijks hadden
durven verwachtende verklaring uit een grammatikaal en
historisch oogpuntliet j bij na niet te wenschen over. Zeer in
’t oogvallend was het onderscheid bij vergelijking met vorige
jaren, toen gemis aan orde en tucht en woelzieke luidruchtig
heid telkens den gang der lessen stoorden en de resultaten van
het onderwijs geheel niet beantwoordden aan de moeite en in-