kunnen beproeven. Zoo voor den ijverigen onderwijzer als voor
zijne leerlingen was dit een verblijdend teeken. In de klasse
van het antiek beeld oefenden zich 8 leerlingenin die van
het fragmentpleister 9 jongelingen.
De afdeeling der elementaire klassewaar al de leerlingen
der Akademie als het ware hun intrede doenom zich later
in verschillende afdeelingen te verspreidenwaseven als elk
jaardruk bezocht. In de drie klassen bevonden zich respec-
tivelijk 2523 en 29 leerlingen. Bij afwisseling oefende zich
een gedeelte daarvan naar voorbeeldennaar modellen van het
gewijzigd stelsel Dupüis en naar pleister-fragmenten.
De geestdrift voor den cursus in het ornamentdie vroeger
zoo groot wasis nog niet te bespeuren. Even als het vorig
jaar bestond die geheele klasse slechts uit 85 leerlingen.
Onder de leiding van den heer Mutsken oefenden zich 15
leerlingen23 leerlingen vormden de tweede klasseterwijl
de derde klasse uit 47 leerlingen bestond.
Over de resultaten van dit geheel nieuw ornament-onderwijs
valt nog weinig te zeggendaarvoor is de cursus nog van te
korten duur. De voordragten van den heer Muysken werden
echter met groote belangstelling gevolgd en zullen ongetwijfeld
den smaak der leerlingen vormen.
In deze afdeeling werd in den loop van den cursus eene
voorbereidende klasse opgerigtonder leiding van den heer
Bouscholte waarin de eerstbeginnendendie volstrekt geen
begrip van teekenen hadden en dus weinig geschiktheid toonden
om de pleister-omamenten na te volgennaar voorbeelden
teekenden. Volgens het oordeel van den heer Mutsken moet
de laagste klasse zijn eene voorbereiding tot het ornament,
waarin men eenvoudig de behandeling der teekenpen leert.
De afdeeling Bouwkunst bestond respectivelijk uit 25, 15 en
14 leerlingen. De klasse Geschiedenis der Bouwkunst met
esthetische behandeling der bouwstijlenwrerd behoorlijk voort
gezet even als de cursus in de theorie der perspectief. Het
is echter te bejammerendat in de eerste klasse nog geen
leerlingen waren, zoodat geen jongeling eenig plan van aan
belang in dezen cursus tot stand heeft kunnen brengen.