Aandeelen Nederlandsche Indische spoorweg daalden belangrijk. De obligation 3| pCt. Amsterdamen de Rotterdamsche Premie leaning ondergingen niet veel fluctuatie. Alle Nederlandsche spoorwegfondsen ondervonden natuurlijk in meerdere of mindere mate den invloed van de crisis; doch herstelden zich later. Aandeelen Rijnspoorweg toonden eenige daling aan. Daaren tegen was Hollandsehe spoorweg op ultimo December hoogcr genoteerd, dan in den aanvang des jaars. De Russische fondsen ondervonden in geen geringe mate den invloed der Julij-crisis. De oude 5 pCt. obligatiën, liepen zelfs tot op 79 pCt. terug; om echter bij het einde des jaars tot denzelfden prijs verhandeld te worden als in December1869. Over het algemeen begint men meer en meer de voordeelen in te zien, die de Russische spoorwegwaarden boven het Staats fonds bezitten. Wij noemen in de eerste plaats de dubbele zekerheiddie eene schuldvordering op eene soliede maatschappij als debiteur en voor het geval deze in gebreke mogt blijven de onvoorwaardelijke garantie van den staat aanbiedt. De spoorwegfondsen behooren dan ook tegenwoordig tot de meest gewilde beleggingen. De Maatschappij tot exploitatie van Slaatspoorwegen en de Centraal-Spoorwegzetten hunne rijzing in het afgeloopen jaar voort. De rijzing in aandeelen Nederlandsche Rank was zeer be langrijk. De cours naderde de 300 pCt. De hooge discontocours en gevolgelijk door de Bank gemaakte winstendroeg hiertoe niet weinig bij. Voor aandeelen Nederlandsche Handelmaatschappijwas de beurs over het algemeen gunstig gestemd. Vooral in het laatst van het jaar was de speculatie en het dividenddat vrij hoog verhandeld werddaarop niet zonder invloed. Algemeen was men overtuigd, dat de Maatschappij aanmerkelijke winsten had behaald.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1870 | | pagina 277